Syntes briller er sexy

Å bruke briller blir stadig mer populært. Ny undersøkelse viser at 8 av 10 nordmenn synes briller kan være sexy.

Over 60 prosent av alle nordmenn bruker briller, men de fleste vet ikke hvor sexy andre synes det er. I følge en undersøkelse gjennomført av Specsavers Optikk sier 80 prosent av oss at briller kan være sexy.

Andre er mer sexy
I aldersgruppen under 50 år, sier 9 av 10 at man kan være sexy med briller. Samtidig sier 8 av 10 i denne gruppen at de føler seg mer attraktive uten briller.

– Det er interessant å se at aksepten for å bruke briller er så stor og at så mange synes man kan se sexy ut med briller, samtidig som mange brillebrukere selv ikke opplever seg som attraktive, sier produktansvarlig Kjersti Kolden i Specsavers.

Til sammenligning syntes 4 av 10 at personer med briller lettere kan bli oppfattet som mer intelligente enn personer uten. Tallene for de under 35 år er betydelig høyere. I den gruppen tror 6 av 10 at man blir oppfattet som mer intelligent med briller.

Eldre mer praktiske
Gruppen over 50 år er nesten like overbevist om brillenes innvirkning på folks oppfatning. Her sier 6 av 10 at man kan være sexy med briller, men bare 2 av 10 sier at personer med briller lettere kan bli oppfattet som intelligente.

– Jeg tror mange eldre er mer praktiske og først og fremst forbinder briller med dårlig syn. De bør derfor ikke glemme at mange også syntes at man ser både bra og intelligent ut med dem, sier Kolden i Specsavers.

Større interesse for briller
Utvalget av briller har økt betydelig de siste årene. Det er ikke lenger uvanlig at folk har flere briller.

­­–  For mange er briller en svært viktig del av antrekket. Derfor opplever vi stadig at kunder ønsker flere par briller til seg selv. Hverdags- og festbrillen er det mest vanlige, sier Kolden.

Kommunikasjonssjef i Specsavers, Elin Skjærven Skandsen
Mob 92440200
E-post: elin.skandsen@no.specsavers.com

Fakta om Specsavers
Specsavers ble stiftet i 1984 av optikerne Doug og Mary Perkins og er verdens største privateide optikergruppe, og verdens mest hurtigvoksende optikerkjede. Forretningsideen ble til på venteværelsets bordtennisbord på den engelske kanaløya, Guernsey. Selskapet har siden oppstarten forblitt en familiebedrift, og ledes fremdeles av gründerne og deres sønn, John Perkins. Specsavers misjon er å levere briller og kontaktlinser av høy kvalitet, til faste lave priser. Internasjonalt har Specsavers eksistert i 26 år, og kjeden sysselsetter mer enn 26 000 ansatte fordelt på 1500 butikker i 10 land. Butikkene eies og drives av optikere. I løpet av 2009 solgte Specsavers mer enn 15 millioner briller og 18 millioner kontaktlinser. Kjeden er kåret til Storbritannias mest tillitvekkende merkevare i optikerbransjen gjennom åtte år på rad. Kåringen er basert på undersøkelsen Reader's Digest Trusted Brands, en av Europas største og bredeste forbrukerundersøkelser. Utvalget består av 25.000 svar fra 16 land. Specsavers norske butikker eies og drives av optikere (franchise) og tilbyr synsundersøkelser, briller og kontaktlinser. I løpet av fem år har Specsavers solgt mer enn 900 000 par briller til norske brillebrukere. Kjeden er i dag den registrerte optikerkjeden i Norge med høyest markedsandel.