Ta vare på brillene dine

(Pressemelding, 5. mars 2009) Feil behandling av brillene dine kan ødelegge glassene og forkorte levetiden. Her er rådene hvis du vil at de skal leve lenge.

Optiker Martin Read MSc ved Specsavers har vært i bransjen i 30 år og opplevd de fleste feilene man kan gjøre. – En ting som faktisk ødelegger brillene fort er å henge dem i den velkjente snora rundt halsen. Der dingler de borti alt mulig, og blir både ripete og bøyd, sier Read. Han skjønner likevel at det er en praktisk løsning for mange. Men bra for brillene er det altså ikke. Ikke ekstrem varme En annen ting briller ikke liker er sterk varme. Å vaske brillene dine med varmere vann enn det du selv tåler, kan ødelegge den overflatebehandlingen glassene har fått. Å legge brillene i frontruta en varm sommerdag er heller ikke å anbefale. Der kan temperaturene bli såpass ekstreme at brillene tar skade av det. – Vi hører også om de som går i badstuen med brillene på. Ikke gjør det, der er det for varmt, oppfordrer optikeren. Bruk ren klut Tenk deg også om før du vasker brillene dine. Det beste er å bruke en mikrofiberklut for briller og et rensemiddel kjøpt hos optiker. – Husk at kluten må være ren. Etter en tids bruk blir pussekluten skitten, og små partikler kan derfor skrape opp brilleglassene, sier Read, som oppfordrer alle til å vaske den jevnlig på 40 grader eller hente seg en ny hos optikeren. Hvis man bruker vanlig såpe for å rengjøre brillene, er det viktig å unngå såpe med sandpartikler. De finner man blant annet i såpestykker. Generelt går det greit å bruke vanlig mild håndsåpe fra dispenser og en myk klut til rengjøringen. En vanlig løsning er også å bruke en flik av skjorta for å pusse brillene. For optiker Read er dette greit, så lenge klærne er helt rene og myke. Men det er altså ikke den beste metoden. – Innimellom opplever vi at noen bruker stålull til å pusse glassene skinnende rene. Resultatet blir så klart noe helt annet, smiler Read. Pass på etuiet En annen ting som lett ødelegger brillene er dårlig oppbevaring. Å ha dem i skjortelomma, innerlommen eller i vesken sin, sammen med andre ting sliter og riper fort på glassene. – Å ha brillene i skjortelomma gjør også at man lett mister dem når man bøyer seg. Det er noe mange har opplevd, med ikke alltid lært av, sier Read. Man skulle kanskje tro at brillene lå trygt og godt i etuiet sitt, men ikke engang der er de helt sikre. – Nei, innsiden av etuiet blir også skittent og får små partikler som skader glassene. Man bør derfor rengjøre dem jevnlig og også bytte dem innimellom i en helt ny, avslutter Read. Kontaktinformasjon Optiker Martin Read, Specsavers Rykkin: 951 15 009