Varsler brillekrig i Vest-Agder

P R E S S E M E L D I N G Kristiansand/ Søgne, 21. september 2006 Specsavers til Kristiansand og Søgne: Varsler brillekrig i Vest-Agder Den internasjonale optikergiganten Specsavers gjør sitt inntog i Vest-Agder. Førstkommende mandag åpner Specsavers Optikk sine første forretninger i fylket, nærmere bestemt i Kristiansand og Søgne. Går det her som det har gjort andre steder brillekjeden har etablert seg, bør optikerne i regionen nå forberede seg til en knalltøff priskrig – der kundene er de store vinnerne. – I samtlige byer og tettsteder hvor kjeden er etablert, har forretningene på rekordtid vist at de er en seriøs utfordrer til de øvrige aktørene i markedet. Tøff priskrig har oppstått flere steder, og vi ser ikke bort i fra at dette også blir utfallet i Kristiansand og omegn. At det nå er fullt mulig å drive lønnsom og seriøs forretning uten at kundene må betale overpris for sine briller og kontaktlinser, er hovedgrunnen til at vi nå velger å starte Specsavers Optikk her i byen, sier Ragnhild Moen. Moen har 15 års erfaring fra bransjen, og er medeier og daglig leder i begge forretningene som tidligere bar navnene Synsopplevelser Kristiansand og Synsopplevelser Søgne. Men nå er hun overbevist om at det er Specsavers Optikks konsept og forretningsstrategi som er fremtiden for norske brillebrukere. – Folk er mer og mer prisbevisste – og mange foretrekker pris og design fremfor kjente merkebriller, vel og merke så lenge kvaliteten er minst like bra. Specsavers kontrollerer alle ledd i sin produksjon, betjener effektivt et stort volum, og kan derfor tilby lave priser. De store vinnerne i denne kampen er kundene våre, som plutselig opplever at de kan kjøpe høykvalitetsprodukter til langt lavere priser enn de har vært vant med til nå, uten at dette går på bekostning av verken service-nivået, den generelle, faglige kompetansen eller kvaliteten på synsundersøkelsene, sier Moen. Specsavers Optikk startet sin offensive priskrig for snart ett år siden, og i dag finnes det 34 forretninger rundt omkring i landet. Vest-Agder er det 18. fylket i rekken som får besøk av kjeden som beviselig har senket gjennomsnittsprisene på briller med over 40 prosent for sine kunder. I dag har Specsavers sikret seg en posisjon blant Norges ledende optikerkjeder, og er i tillegg landets raskest voksende optikerkjede. – Ferske tall og analyser viser at samtlige forretninger som så langt har gått over til Specsavers-kjeden har hatt en formidabel vekst. Dette understreker bare ytterligere at vår pris- og kvalitetspolitikk er helt i tråd med hva kundene etterspør. Specsavers’ lansering her til lands har rett og slett vært kjedens mest vellykkede inntreden i et internasjonalt marked noensinne, sier ansvarlig for Specsavers i Norge, Jon Steinar Johnsen. Kontaktpersoner: Medeier og daglig leder, Ragnhild Moen: 917 44 39 Ansvarlig for Specsavers i Norge, Jon Steinar Johnsen: 900 12 030 Pressekontakt Specsavers Norge, Camilla Kim Kielland: 917 36 971 Den offisielle åpningen av Specsavers Optikk i Kristiansand 25. september klokken 8.00 og i Søgne samme dag klokken 8.30. Kort om Specsavers: § Specsavers er verdens hurtigst voksende – og femte største – optikerkjede § Per i dag har Specsavers over 800 forretninger i Storbritannia, Irland, Spania, Nederland, samt i hele Skandinavia. Selskapet er markedsleder i Storbritannia og i Irland § I fjor omsatte konsernet for rundt ni milliarder kroner. § Specsavers har satset på eget merke, men produsert ved samme fabrikker som motekolleksjonene til andre. Ergo går ikke de lave prisene på bekostning av kvaliteten. § Specsavers ble i 2006 kåret til Storbritannias mest tillitvekkende merkevare i optikerbransjen for femte år på rad. Kåringen er basert på en undersøkelse utført av det kjente magasinet Reader’s Digest, som intervjuet 40 000 forbrukere i 14 land. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=284310&fn=wkr0007.pdf