Henkel presenterer sin vekststrategi og sine finansielle mål for 2016

• Solid potensial for akselerert vekst og økt lønnsomhet for alle tre
    forretningsområder
  • Finansielle mål for 2016*:
    • Salg på 20 mrd. euro
    • Salg på 10 mrd. euro i nye markeder
    • 10 % vekst i fortjeneste per preferanseaksje (EPS) (CAGR)**
  • Styrket konkurranseevne: Fokus på merkevarer, nyskapning, kunder
  • Vekst i nye markeder, konsolidere den sterke stillingen i eksisterende/eldre markeder
  • Økte investeringer: Investeringskostnader (CAPEX) skal øke med over 40 % til totalt 2 mrd. euro
  • Løpende tilpasning og forenkling av prosesser og løsninger
  • Styrket globalt team: Lederskap, talenter og prestasjoner, mangfold

London/Düsseldorf – Henkel presenterte i dag sine nye strategier og finansielle mål for perioden frem til 2016. Samtidig bekreftet selskapet sin rettledning for finansåret 2012 med bakgrunn i de sterke forretningsresultatene i årets ni første måneder.

* Inkludert kontinuerlig porteføljeoptimering uten større oppkjøp og nedsalg

** Justert fortjeneste per preferanseaksje, total årlig vekstrate

“Den nye strategien bygger på Henkels verdigrunnlag og vil fremme konsernets fortsatte utvikling i årene som kommer for å kunne realisere den langsiktige visjonen – å være en ledende global aktør innenfor merkevarer og teknologier,”
sier Henkels konsernsjef Kasper Rorsted. “Vi skal overgå konkurrentene som et
globalisert selskap med forenklede operasjoner og et topp motivert team – dette er
essensen i vår nye strategi. Vi vil jobbe for akselerert vekst og økt lønnsomhet i alle de tre forretningsområdene. Vi vil spesielt fokusere på utviklingen av våre kjerne- og vekstkategorier og ekspansjon av våre virksomheter i nye markeder, samtidig som vi hele tiden tilpasser våre løsninger og styrker til vårt globale team.”

Den nye strategien bygger på en vellykket implementering av de hovedstrategiene vi definerte i 2008 for perioden frem til 2012. Som fundament for strategien frem til 2016 ble det benyttet en grundig analyse av de viktigste langsiktige markedstrendene. Porteføljene innenfor Henkels tre forretningsområder ble vurdert i forhold til disse trendene, slik at vi kunne se hvilket potensial de har for å levere lønnsom vekst innenfor de respektive markedene.

Som et resultat av dette har Henkel vurdert at hvert av de tre forretningsområdene har et stort potensial for akselerert vekst og økt lønnsomhet. Konsernet vil øke sine investeringer og kapitalforbruket (CAPEX) med mer enn 40 prosent, til i alt rundt 2 mrd. euro frem til 2016.

Finansielle mål for 2016

Henkel har som mål å øke salget til 20 mrd. euro innen 2016, hvorav 10 mrd. euro skal være i nye markeder. Når det gjelder justert fortjeneste per preferanseaksje (EPS), er Henkels mål en total årlig vekstrate (CAGR) på 10 prosent frem til 2016.

Disse finansielle målene omfatter en aktiv porteføljeoptimering, det vil si oppkjøp av små og mellomstore aktører samt nedsalg eller avvikling av ikke-strategiske aktiviteter (totalt salg i dag på rundt 500 millioner euro). Det er ikke redegjort for potensielle større oppkjøp eller nedsalg i de finansielle målene.

Henkel vil fortsette sin prioritering av en sterk kontantstrøm/likviditet ved å redusere netto arbeidskapital til rundt 5 prosent av salget innen 2016.

Du kan lese mer om våre hovedstrategier og finne ytterligere materiell i vårt globale presserom: http://www.henkel.com/press/publication-report-q3-2012.htm

For mer informasjon:

Cecilia L Destoup

Head of Corporate Communications

Henkel Norden AB

Tfn: +46 10 480 76 11

E-post: cecilia.l.destoup@henkel.com

www.henkel.no

Henkel

Henkel driver virksomhet over hele verden med ledende varemerker og teknologier innen tre bedriftsområder: Beauty Care, vask og husholdningsrengjøring samt lim, tetting og overflatebehandling. Selskapet ble grunnlagt i 1876 og har i dag en markedsledende posisjon, både på konsumentområdet og i industrien med velkjende varmerker som Schwarzkopf, Barnängen Loctite og Pattex.  Henkel har ca. 47000 ansatte, og rapporterte i 2011 en omsetning på 15 605 millioner euro og en gevinst på 2 029 millioner euro.  Henkel er notert på den tyske børsen DAX.  Henkel Norden har ca. 440 medarbeidere og omsatte 187 millioner euro i 2011.

Tags: