Banebrytende hjuloppheng vinner Swedish Steel Prize 2013

Report this content

Årets vinner av den internasjonale utmerkelsen Swedish Steel Prize er amerikanske Mack Trucks Inc. som er en del av Volvo Group. Firmaet vinner prisen for sitt hjuloppheng der egenskapene i høyfast stål utnyttes innovativt.

- Mack Trucks har lagt grunnlaget for en banebrytende forbedring av en etablert funksjon i tunge kjøretøy , sier Melker Jernberg leder for juryen og leder for forretningsområdet EMEA i SSAB .

Veitransport med tunge kjøretøy er avgjørende for dagens utviklede samfunn over hele verden . Selv små forbedringer har en stor innvirkning . Redusert slitasje , redusert miljøbelastning og bedret sikkerhet betyr mye med tanke på mengden av biler som ruller på veiene .

Mack Trucks ' nye løsningen til hjuloppheng betyr bedre kjøreegenskaper og redusert dekkslitasje opp til 25 prosent . Den nye fjæringen også gi sikrere biler og økt førerkomfort . Mack Trucks er en del av Volvo Group , og er en av USAs største bilprodusenter med over 23.000 lastebiler produsert i 2012 .

- Mack avslører hvordan innovativ og faglig utvikling kan dra nytte av høyfast stål for sterkere , lettere og mer holdbare produkter, som er en del av premiens formål,  sier Melker Jernberg som understreker at det var hard konkurranse mellom mange gode bidrag .

Sveedish Steel Prize deles ut i forbindelse med et tre dager langt arrangement hvor deltakere fra hele verden kan ta del i det nyeste innen høyfast stål . Prisutdelingen ble gjort under den avsluttende banketten på Stockholm Waterfront .

Andre nominerte ble tildelt andrepris i den svenske Steel Prize 2013 . Disse var Condeco Technologies AG fra Sveits , Pesa Bydgoszcz SA fra Polen og Tuff Trailers Pty Ltd fra Australia .

Svensk Steel Prize ble grunnlagt i 1999 av SSAB for å inspirere og formidle kunnskap om høyfast stål og hvordan disse kan brukes til å utvikle lettere, sterkere og mer holdbare produkter .

Tags: