Domex bærer lasten

Report this content

SSAB lanserte nylig båndstålproduktene Domex 900, 960 og 1100. De nye Domex-kvalitetene er utviklet og produsert ved stålverket i Borlänge, og er en del av selskapets utvidelse av produktporteføljen etter implementering av den nye kjølelinjen for to år siden.

De tre nye produktene er utprøvd og testet av kunder innen kran- og transportindustri over hele verden.
Ved å kombinere de vanlige fordelene av høyfast stål med god formbarhet og gode sveiseegenskaper, er båndstålproduktene  Domex 900 og 960 spesielt egnet for løfteutstyr, slik som mobile arbeidsplattformer og middels store kraner med behov for lang rekkevidde. Domex 900 og 960 kan brukes i alle deler av kranbommen.
De nye stålkvalitetene er også populære blant bilprodusenter som ønsker å bruke lettest mulig stål uten at dette går på bekostning av sikkerheten. Lastebil- og bussprodusenter kan for eksempel bruke Domex 900 eller 960 som rammebeskyttelse av førerhuset. Slitesterkt stål beskytter passasjerer ved ulykker og reduserer kjøretøyets vekt.
Domex 1100 egner seg for lignende bruksområder, og det kan brukes enda lettere stålløsninger i for eksempel de siste meterne på kranbommen som må være av lett stål.
«De nye, slitesterke båndstålproduktene er ideelle for løfting og transport generelt sett», sier Johan Broback, SSAB’s direktør for konstruksjonsstål. «Og selv om kundene øker styrken på materialet, kan de fortsatt enkelt forme og sveise det. Dette betyr at det vil være mulig for mange kunder å oppgradere uten behov for store investeringer i nye maskiner.»

Tags: