Bærekraftig langhus med tak laget av GreenCoat®-stål ble vist på nederlandsk TV.

Med tak laget av GreenCoat®-fargebelagt stål fra SSAB, ble langhuset vist i det nederlandske TV-programmet BinnensteBuiten, noe som ytterligere har økt interessen for bærekraftige byggetrender.

SSAB leverer bærekraftig stålløsninger til innovative arkitekter og byggefirmaer over hele verden, og markedsfører bruken på bygninger. Langhuset, en historisk industripreget privatbolig i Nederland designet av Rick Eijsbouts fra Architecten Studio-pls, er et godt eksempel.

GreenCoat®-fargebelagt stål ble valgt for taket på dette unike langhuset av en rekke årsaker. Blant annet muligheten til å skape skarpe linjer som matcher trefasaden for å få et livaktig hus. I tillegg spilte lang levetid og bærekraft en viktig rolle ved valg av materialer.

«Bruk av bærekraftige løsninger var et viktig krav fra eierne av langhuset,» sier arkitekt Rick Eijsbouts. «De valgte blant annet solcellepaneler og bærekraftig GreenCoat®-stål passer godt inn i dette miljøet. Dessuten fikk vi ikke lov til å bruke sink på grunn av korrosjon og forurensning av grunnvann, noe som uansett ville blitt en dyrere og mindre bærekraftig løsning.»

GreenCoat®-fargebelagt stål bruker svensk rapsolje i belegget i stedet for fossilbaserte oljer, noe som gjør produktet til det mest miljøvennlige stålet for bygninger. I tillegg er de svært bestandig mot korrosjon, UV-stråler, krumming og riper.

Profiltaket med båndtekking ble produsert av SCH Holland som likte den enkle håndteringen og gode formbarheten til GreenCoat Pural BT, noe som bidro til en glattere overflate.

«Vi brukte GreenCoat Pural BT for langhuset i vårt KlikFels-system, en prefabrikert profilplate for tak der stålet blir bearbeidet ved en rekke profilstasjoner», forklarer SCH Holland, Managing Director Arjen Peek. «GreenCoat®-produktene er veldig enkle å produsere og gir et enestående sluttresultat.»

Langhuset ble nylig vist i det populære hus- og hageprogrammet BinnensteBuiten på nederlandsk TV, og ble nominert til 2017 BNA Building of the Year Award.

Bilder:

-          Det nederlandske langhuset ble nominert til 2017 BNA Building of the Year Award og vist i det nederlandske TV-programmet BinnensteBuiten.

-          Det ble brukt bærekraftig GreenCoat®-fargebelagt stål for taket på det nederlandske langhuset for å skape skarpe linjer til et livaktig hus.

-          Rick Eijsbouts, fra Architecten Studio-pls, Eindhoven/Nederland, valgte å bruke GreenCoat®-fargebelagt stål på grunn av den lange levetiden og den lave miljøpåvirkningen.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Anke Meyer, Corporate Marketing, SSAB, Telefon: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

SSAB er et nordisk og amerikansk stålkonsern. SSAB leverer verdiskapende produkter og tjenester utviklet i nært samarbeid med sine kunder for å skape en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har medarbeidere i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er børsnotert på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm og Nasdaq OMX i Helsinki. www.ssab.com.

Tags: