150 000 til Thailand

Salget av vinterens feriereiser er i full gang. Star Tour har satset på et eksotisk vinterprogram, og har snart solgt halvparten av reisebeholdningen. Mest rift er det om Thailand. Tre av fire turer er allerede fullsatt, og feriearrangøren jakter nå på ekstrafly.

Star Tour anslår at 150 000 nordmenn vil besøke Thailand i løpet av 2008. Det er en økning på 20 prosent fra i 2007.

- Thailandfeberen ser absolutt ikke ut til å dempe seg. Årets juleavganger ble utsolgt i løpet av noen få dager. I vinterferien neste år er det knapt et ledig sete å oppdrive, og det samme gjelder påsken, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen. I tillegg har Star Tour solgt langt flere flybilletter enn vanlig til Thailand. Så langt har hver fjerde reisende kjøpt kun flybilletten. Dette skyldes i følge Kristiansen flere ting.

- For det første har vi bygget om alle langdistanseflyene våre, noe som betyr god benplass for alle. I tillegg har vi meget konkurransedyktige priser. Vi har sikret både valuta og drivstoff for hele vintersesongen, og har sluppet å velte disse kostnadene over på kunden.

Eksotisk trend

Den eksotiske trenden er tydelig. Star Tour opplever nordisk en forskyvning fra blant annet Kanariøyene til Thailand. Selskapet ser også at nordmenn er villige til å betale litt ekstra for den paradisiske opplevelsen. Så langt har selskapet solgt nærmere seks av ti av sine Maldivenereiser.

- Rentehevingen til tross, Maldivene selger bra fra Norden og Norge. Det er alltid spennende å lansere pakketurer til et så eksklusivt reisemål, men så langt ser tallene og etterspørselen bra ut. Også fjorårets nykommer Kapp Verde tikker og går. Hittil har Star Tour solgt fire av ti av ti reiser hit kommende vinter.

West is the best

Star Tour-sjefen forventer også at mange kommer til å reise vestover i vinter.

- USA, og ikke minst Miami, er trendy om dagen. Kombinasjonen direktefly fra Oslo til Florida og lav dollar er fristende for mange. Planlegger du bra, kan du i tillegg til opplevelsene nærmest tjene inn reisen i gode kjøp ”over there”, sier Kristiansen. Han mener at med nyvalg til høsten vil USA seile opp som en av feriefavorittene i 2009.

- En ting er lav dollar. Noe annet er bokstavelig talt det klimaskiftet som USA nå står overfor med ny president og ny giv. Han utelukker ikke at mange har valgt bort USA under Bush.

- Bush og hans politikk er av mange blitt oppfattet som så negativ at jeg mener det konkret har gått ut over amerikansk næringsliv.

Star Tour har fra 24. oktober direktefly fra Oslo til Florida på fredager.

Ledig i juleferien (avreise i perioden 18.-24. desember)

Egypt, Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife, Florida, Kapp Verde, Mauritiuss

Halvparten av alle reisene i denne perioden er solgt. Mest populære er reisene med avgang 20. desember. Her er syv av ti reiser solgt. Minst populære avreisedag er 18. desember. Det er Nord-Norge som har høyest bestillingsprosent. Over 90 prosent av reisene fra Bodø, Evenes og Tromsø i overnevnte periode er utsolgt.

Priseksempel:

19/12 Oslo-Fort Lauderdale, en uke, ink. fly og hotell, fra kr 8848,- per person

Ledig i vinterferien (avreise 13. – 16. februar)

Gran Canaria, Lanzarote, Bahìa de Samanà, Tenerife, Kapp Verde, Thailand (få plasser)

Priseksempel:

15/2 Oslo – Bahìa de Samanà, to uker, ink fly og hotell, fra kr 16593.- per person

Ledig i påskeferien (avreise 3. -6. april)

Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote, Kapp Verde, Thailand (få plasser)

6/4 Oslo – Kapp Verde, en uke, ink fly og hotell, fra kr 7148,-

Vinterens eksotiske pakkereiser

Maldivene, Bahìa de Samanà, Mexico, Florida, Kapp Verde, Kambodsja, Mauritius, Venezuela, Dubai og Thailand.

Charterrekord

2008 blir nok et rekordår for bransjen. Start Tour estimerer at 1 150 000 nordmenn vil reise på pakketur i år. Av disse vil rundt 400 000 reise vinterstid.

Ti på topp, solgte vinterreiser

1. Gran Canaria

2. Lanzarote

3. Tenerife