3,1 millioner nordmenn på utenlandsferie

Nordmenn er verdensmestre i å reise. Det neste året planlegger over tre millioner av oss en utenlandsferie. Seks av ti skal på sydenferie og Spania er favorittlandet. Én av fire øker feriebudsjettet og over halvparten skal bruke mer penger på hotell. Det viser en stor reiseundersøkelse Respons har gjort for Star Tour.

- Nordmenn reiser som aldri før. I sommer økte vi salget med 20 prosent og seks av ti vinterreiser er allerede solgt, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour fornøyd. I løpet av 2013 antar hun at drøyt 1,2 millioner nordmenn vil reise på en pakketur. Forbruket stiger i takt med økt reiseaktivitet. I undersøkelsen fra Respons oppgir én av fire nordmenn at de vil bruke mer penger på ferie det kommende året. Det er først og fremst luksusting som mat/drikke (54%) og hotell (52%) vi velger å investere mer penger i.
- Nordmenn har god økonomi, vi er reisevante, kravstore og ikke like opptatt av å spare som i nabolandene våre. Når vi har ferie er vi rett og slett ikke redd for å unne oss noe ekstra, fortsetter Petersson.

Rogalendinger og sørlendinger er i følge undersøkelsen de som planlegger å bruker mest penger. Hele 35 prosent sier de vil øke feriebudsjettet neste år. Bare 15 prosent av nordlendingene sier det samme.

Vil har fire stjerners hotell
Star Tour har de siste årene opplevd økt etterspørsel etter fire- og femstjerners hoteller. Denne trenden bekreftes i undersøkelsen. Hele 31 prosent sier en av de viktigste faktorene ved valg av hotell er at hotellet har fire stjerner eller mer. Viktigst er det imidlertid at hotellet ligger nær restauranter og shopping.
- Vi har fått øynene opp for det gode liv. I dag er det ikke uvanlig å sjekke inn på et luksushotell i ferien. For bare ti år siden var det ikke mange som hadde spådd at du kunne reise på charterferie og få hotell med egen butlerservice, sier Petersson og henviser til Star Tours femstjerners Sensatori-hotell på Tenerife.

Det er østledingene som i størst grad ser på hotellstjernene når de velger bosted (36%), mens det betyr minst for dem fra Hedmark og Oppland (22%). Hedmark- og opplendingene er til gjengjeld langt mer opptatt av at hotellet ligger rett på stranden (47% mot landssnitt 34%).

Favoritten er Spania
De tradisjonelle reisemålene står fremdeles sterkt hos nordmenn. Spania beholder førsteplassen på listen over det mest populære reisemålet sommerstid (28%), etterfulgt av Hellas (23%) og Norden (18%).
- Nordmenn elsker Spania både sommer og vinter. Det gjenspeiler seg også i reisene våre. Neste sommer øker vi antall reiser til Spania med hele 70 prosent, sier Petersson.

Mest populært er Spania i Agder og Rogaland. Hele 35 prosent sier de planlegger en spansk ferie neste sommer. Bare 9 prosent skal til Hellas. På Østlandet er Hellas den store sommerfavoritten (33%), fulgt av Norden (29%) og Spania (28%).

Om undersøkelsen
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Respons for Star Tour i slutten av september 2012.
* Antall respondenter: 1001

Bilder kan lastes ned her

Stabekk 29. oktober 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

FRA UNDERSØKELSEN

Planlegger du er feriereise til utlandet i løpet av de neste 12 månedene?
Ja 77%
Nei 10%
Vet ikke 13%

Hvor ofte har du reist på utenlandsferie – mer enn to netter – de siste 12 måneder?
Tre ganger eller mer 29%

8. Tyskland (5%)
9. Egypt (4%)
10. Frankrike (4%)

Hva er de viktigste momentene for deg ved valg av utenlandsferie?
1. Sol og varme (53%)
2. Oppleve nye land og steder (48%)
3. At jeg kan kombinere sol og varme med nye opplevelser (48%)
4. Pris på reisen (46%)
5. Muligheter for avslapning (45%)

Hva vil du si best beskriver din drømmeferie?
1. Ferie til eksotiske reisemål (20%)
2. Sol og vame kombinert med aktiviteter (16%)
3. En cruiseferie i Karibia eller Middelhavet (11%)
4. En avslappende klassisk sol og badeferie (9%)
4. En storbyferie med shopping og kultur (9%)

Hvor mye penger planlegger du å bruke på ferie de neste 12 månedene?
1. Omtrent det samme som i fjor 60%
2. Mer enn i fjor 24%
3. Mindre enn i fjor 10%
4. Jeg planlegger ikke ferie neste år 6%

Hva planlegger du å bruke mer penger på?
1. Mat og drikke 54%
2. Hotellet 52%
3. Flyreisen 46%
4. Utflukter 38%
5. Shopping 30%
6. Leiebil 10%
7. Annet 6%

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.