Årets julegave fra Star Tour: Best benplass i klassen

Star Tour og Tui Nordic gjør sin største investering noensinne og satser 125 millioner kroner for å gi kundene markedets beste benplass. Samtlige Boing 767 blir bygget om, menyene spesialdesignes og det planlegges et helt nytt underholdningssystem om bord.

- Undersøkelser viser at bedre benplass ligger aller høyest på ønskelisten når vi skal fly langt. Med 767 Blue Comfort får gjestene våre den beste benplassen på markedet. Dette er vår julepresang til kundene, og ”strekk-på-bena-flyet” blir uten ekstraomkostninger for de reisende, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen.

TV i hvert sete
Han tror mange vil sette stor pris på litt ekstra boltreplass.
- I snitt tar en reise til for eksempel Thailand og Mauritius rundt 12 timer. Når vi vet at nordmenn i tillegg er blant de største og høyeste i Europa blir hver centimeter ekstra benplass betydningsfull, fortsetter Star Tour-sjefen. Selskapet ser også på ulike løsninger for individuelle tv-skjermer i hvert sete med filmer og annen underholdning. I tillegg skal den anerkjente kokken Rikard Nilsson utvikle nye og smakfulle menyer.

Åtte cm foran konkurrentene
I hele flymaskinen økes benplassen (det som kalles pitch på fagspråket) med 8-10 cm per sete. På økonomiklasse blir benplassen 84 centimeter. Dette er åtte centimeter mer enn det Ving og Apollo kan tilby i sine fly. På Premium Class forlenges benplassen med ytterligere fem cm, til hele 89 centimeter. I tillegg installeres det ekstra brede og komfortable seter.
- Stadig flere velger å kjøpe Premium Class på lange flyturer. Det koster ca 2500 kr ekstra per person tur/retur, og inkluderer blant annet et bedre måltid mat, egen innsjekking og tillatelse til å sjekke inn mer bagasje.

Oppstart neste vinter
Star Tour-gruppens flyselskap TUIfly Nordic skal bygge om tre fly av typen Boeing 767 i satsningen på 767 Blue Comfort. Totalt tas det bort 32 stoler per fly for å få til dette.
- Flyene er klare i november neste år, og skal settes inn på langflygninger til blant annet Mauritius, Thailand, Kapp Verde og Isla Margarita, opplyser Kristiansen.

Miljøtiltak
Selskapet innfører samtidig en rekke tiltak for å redusere forbruket av drivstoff.
- Blant annet vil tillatt bagasjevekt reduseres fra 20 til 15 kilo, en del av interiøret er erstattet med lettere varianter og det er gjort flere tiltak for å spare drivstoff ved start og landing. Charterflyet vil fremdeles være det mest miljøvennlige alternativet, blant annet fordi vi fyller maskinen til siste sete, påpeker Jørn Kristiansen.

Sammenligning av benplass (i ordinær flyklasse/økonomiklasse) ved langflyvninger:

Star Tour 84 cm

SAS 79-81 cm

Ving 74-76 cm

Apollo 74-76 cm

Pitch: Måles fra et sted på setet til samme sted på setet foran.

OBS! Tallene er avstemt direkte med selskapene. På nettet oppgis ofte det høyeste tallet.

Bilder kan lastes ned her:

ftp://prisma:mette@ftp.done.se:21/14458/14458.zip

Informasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503