Bergen: En av to sydenreiser solgt

Bergen:
En av to sydenreiser solgt

Bergenserne har allerede sikret seg halvparten av sommerens sydenreiser, melder Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

- Det er reisene til Kypros og Tyrkia som er mest etterspurt, tett fulgt av Portugal og Kreta, sier butikksjef Katarina Heden hos Star Tour i Bergen. Hun tror den store interessen for Kypros har flere årsaker.
- I tillegg til at det er varmt og solrikt så har vi tre Blue Village-hotell her, og det er noe som trekker barnefamilier år etter år.
Det er først og fremst maireisene som har vært ettertraktet blant bergenserne. Hele ni av ti Tyrkiaturer i mai er solgt, og åtte av ti seter til Mallorca er opptatt.
-Mange foretrekker å tyvstarte på sommeren med en ferie i mai, selv om vi har færre røde dager i år enn vanlig. Temperaturene er behagelige, og det er ikke så mange turister som i høysesongen, fortsetter Heden.

Ny sommerrekord
Også på landsbasis har Star Tour solgt ut nærmere halvparten av sommerens pakkereiser. De første bestillingen kom allerede i august, da selskapet la ut de første sommerreisene for salg.
- Vi har gjort beregninger som viser at rundt 750 000 nordmenn kommer til å reise på pakketur til sommeren. Dette er ny rekord, og en økning på syv prosent sammenlignet med fjoråret, sier informasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett. Det er Tyrkia, Hellas og Spania som øker mest.

Bilder kan lastes ned her:
ftp://prisma:mette@ftp.done.se:21/14771/14771.zip

Fem på topp i Bergen