Bergen: Finanskrisen påvirker ikke julesalget

Finanskrisen til tross - nordmenn gir ikke slipp på julens sydenferie. Det er spesielt reiser med to ukers varighet som har gått unna, og fra Bergen er det ikke en eneste slik reise igjen. Det melder Norges ledende feriearrangør Star Tour.

- I år er det mange røde dager i romjulen, og våre to-ukers turer har gått unna som varmt hvetebrød. Mange av reisene ble utsolgt allerede i januar, sier selgerleder Katarina Heden hos Star Tour i Bergen. I følge Heden er det lite som tyder på at finanskrisen påvirker sydenturen i juleferien.
- Jeg har daglig kontakt med kunder som vil reise bort i juleferien, så det virker ikke som om bergenserne strammer inn på feriebudsjettet sitt i julen, sier hun.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige julereiser fra Bergen
18/12 Gran Canaria, en uke fra kr 3195,-
20/12 Gran Canaria, en uke fra kr
21/12 Tenerife, en uke fra kr
22/12 Lanzarote, en uke fra kr

Ledige førjulsreiser – en uke
1/12 Lanzarote, fra kr 4278,- (to uker)
6/12 Gran Canaria, fra kr 3253,-
11/12 Gran Canaria, fra kr 3098,-

Julens fem på topp - landsbasis
1. Gran Canaria