Bergensere: Romantikk og paraplydrinker i solnedgang i ferien

Tre av fire bergensere blir mer romantiske på ferie og elsker paraplydrinker i solnedgang med partneren. To av ti foretrekker all inclusive, og det er flest i landet. Dette er noen av bergensernes ferievaner som avsløres i feriearrangøren Star Tours store ferieundersøkelse.

- Bergenserne ligger i overkant av landsgjennomsnittet når det gjelder romantikk på sydenferie, og de er faktisk de eneste som rangerer paraplydrinker i solnedgang på topp når det kommer til romantiske gjøremål. Resten av landet foretrekker å dra på utflukter sammen, sier salgsleder Katarina Heden hos Star Tour i Bergen. Hun forteller at bergenserne også skiller seg ut i matveien. I likhet med resten av landet foretrekker de å variere mellom å spise på hotellet og lokale restauranter, men flere enn gjennomsnittet oppgir all inclusive som sin favoritt. - Det betyr kanskje at bergenserne ligger litt foran når det gjelder å sikre feriebudsjettet. Med all inclusive kan man jo nesten legge igjen lommeboka hjemme, mener Heden. For en gjennomsnittlig bergenser er dessuten sol, bading og tid med reisefølget det viktigste i løpet av ferien. De liker også å sole seg. Ni av ti sier de soler seg minst noen timer hver dag, og dette er mest i landet. Store spanderbukser på sydenferie Star Tours store ferieundersøkelsen avslører at gjennomsnittsnordmannen har store spanderbukser på seg når han reiser av gårde på sydenferie. Flertallet har faktisk ingen begrensning på lunsjbudsjettet sitt, og 85 prosent shopper alt fra klær til håndverk og krimskrams med seg hjem. - Dette tyder nok på at gjentatte rentekutt og en stadig bedre økonomi for mange nordmenn sikkert har hatt betydning for svarene. At nordmenn virker positive til egen økonomi merker vi også på salget av sommerreiser som virkelig har skutt fart de siste ukene, sier adm.dir. i Star Tour, Christian Lunde. Russere lite populære Når vi sjekker inn på feriehotellet er det først og fremst russere vi ikke ønsker å se ved bassengkanten. Deretter følger tyskere og briter på listen over upopulære naboer. Når det er sagt så mener halvparten av alle at det ikke spiller noen rolle hvem som bor på hotellet, og vi irriterer oss så og si ingenting over skandinavisk selskap. Det er derimot andre ting vi ikke liker. For nordmenn flest er mangel på utsikt fra verandaen definitivt verst. Litt lenger ned på listen kommer bråkete barn og skygge i bassengområdet. Mest glad i å sole oss De fleste er enige om at de først og fremst reiser sydover for å sole seg og bade. Nesten seks av ti oppgir dette som en av de viktigste tingene i løpet av ferien. I overkant av halvparten mener det er viktig å få tid sammen med reisefølget, mens noen færre er mest opptatt av å koble av og slappe av. Vi er dessuten veldig glad i å sole oss. Nesten ni av ti sier at de bruker flere timer eller mer i sola hver eneste feriedag. Romantikken blomstrer på utflukt Når vi skal være romantiske velger flertallet en felles utflukt, og her er det små forskjeller på landsbasis. Bortsett fra bergenserne som mener det ultimate er å dele en paraplydrink med kjæresten i solnedgang. - Mange undersøkelser de siste årene bekrefter at det blir stadig viktigere å oppleve noe når par ferierer sammen. Det gjenspeiler seg også i hva vi ønsker å gjøre sammen med reisefølget vårt, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett hos Star Tour. Hun legger ikke skjul på at trangen til opplevelser blant par på ferie også kan skyldes at man har vært sammen i mange år, og at nordmenn på tur trenger å piffe opp forholdet. Rett og slett en mini-lifting, mener Larsen-Vonstett. Sommeren 2009 miljøsertifiseres Star Tours Blue Village-hotell i Europa og Star Tours flyselskap Tuifly Nordic. Totalt vil 950 000 nordmenn reise på en charterferie sommeren 2009. Fakta om undersøkelsen: Gjennomført på nettsidene til Star Tour den siste uken i mai 1050 respondenter Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000835 Stabekk 9. juni 2009 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503 SLIK FERIERER VI Bergensere • Flertallet pakker kofferten noen dager før (45%) eller kvelden før (41%) de reiser. • For halvparten spiller det ingen rolle hvem de deler hotell med (46%). Ellers er det først og fremst russere (15%) og tyskere (10%) som er upopulære naboer. • Det verste som kan skje bergenserne på hotellet er at det ikke er utsikt fra balkongen (20%). Deretter skygge i bassengområdet (21%). • Flertallet varierer mellom å spise på hotellets restauranter og lokale spisesteder (49%). 32% spiser bare lokalt. 17% velger all inclusive. • Når vi skal spise lunsj har fire av ti ingen begrensning på summen. 20% mener lunsjen bør koste 100 kroner eller mindre. • For flertallet er det viktigste i løpet av ferien sol og bading (22%) og å få tid sammen med dem de reiser med (21%). • Flertallet soler seg flere timer om dagen (69%). To av ti (21%) soler seg så mye de klarer. Dette er mest i landet. • Det mest romantiske bergenserne vet er paraplydrink i solnedgang (32%), å dra på utflukt sammen (29%) og piknik på stranden (19%). 75% blir mer romantiske på ferie enn hjemme. • Flertallet lar jobb være jobb i ferien (82%). 13% sender en sms eller mail i ny og ne mens 4% jobber litt hver dag. Bare 2% jobber hele tiden. • 90% sender feriehilsen hjem. Flertallet via SMS (56%). 28% foretrekker postkort. • Bergenserene kjøper helst med seg klær hjem (38%). Nordmenn • Flertallet pakker kofferten noen dager før (45%) eller kvelden før (41%) de reiser. • For halvparten spiller det ingen rolle hvem de deler hotell med (46%). Ellers er det først og fremst russere (16%) og tyskere (12%) som er upopulære naboer. • Det verste som kan skje oss på hotellet er at det ikke er utsikt fra balkongen (40%). Deretter barn som bråker og skriker (33%) og skygge i bassengområdet (30%). • Flertallet varierer mellom å spise på hotellets restauranter og lokale spisesteder (59%). 27% spiser bare lokalt. 11% velger all inclusive. • Når vi skal spise lunsj har fire av ti ingen begrensning på summen. 25% mener lunsjen bør koste 100 kroner eller mindre. • For flertallet er det viktigste i løpet av ferien sol og bading (57%) og å få tid sammen med dem de reiser med (52%). • Flertallet soler seg flere timer om dagen (68%). Nesten to av ti (19%) soler seg så mye de klarer, mens bare 1% sier de ikke soler seg. • Det mest romantiske vi vet er å dra på utflukt sammen (38%), paraplydrink i solnedgang (20%) og piknik på stranden (18%). • Flertallet lar jobb være jobb i ferien (77%). 17% sender en sms eller mail i ny og ne mens 5% jobber litt hver dag. Bare 1% jobber hele tiden. • 90% sender feriehilsen hjem. Flertallet via SMS (69%). Nesten halvparten sender postkort (48%). • Vi kjøper helst med oss klær hjem (39%).