Blue Train: Suksess på skinner

Star Tour har allerede solgt halvparten av sommerens 14 miljøvennlige togpakker. Togferie er nå den ferieformen som øker mest hos landets ledende feriearrangør

- Det er moro å se at så mange er interessert i å bytte ut fly med tog når de skal reise på ferie. I fjor sommer sendte vi 100 nordmenn på togtur. I løpet av denne sommersesongen regner vi med at minst 1500 har kjøpt en ferietur på skinner, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour.

Retro-trend
Hun tror mange velger tog som en motvekt til det høye tempoet vi opplever i hverdagen.
- Det å bevege seg langsomt gir større rom for gode møter og annerledes opplevelser. Reisen blir en viktigere del av ferien. Dessuten er det en mer miljøvennlig måte å reise på, og ikke minst et godt alternativ for den som er redd for å fly, påpeker Petersson.
Også informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby er fornøyd med at toget har fått sin renessanse.
- Det er tydelig av Kari og Ola er villige til å tenke miljø også på reisen. De er bare avhengige av at noen tilrettelegger på en skikkelig måte, slik Star Tour her har gjort. Det er naturligvis veldig hyggelig for oss i NSB at så mange er åpne for en ferie på skinner, sier informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Kommet for å bli
Bestselgeren så langt er togreisene til Gardasjøen. I følge Star Tours informasjonssjef er togferie kommet for å bli, og hun utelukker ikke at vi tar toget til enda flere reisemål i fremtiden.
- Om etterspørselen er stor nok vil kundene våre på sikt kunne velge mellom fly eller tog når de skal feriere med Star Tour i Sør-Europa, tror Lena Petersson. Denne sommeren tilbyr Star Tour 14 ulike togpakker. Nyhetene er blant annet vandring i Alpene, champagnetur med TEMA og den italienske badebyen Grado. Samtlige av turene starter med NSB fra Oslo S, og varer i 10 dager.

Bilder til fritt bruk:
www.holidayphoto.nu