Bodø: Julereisene utsolgt

Finanskrisen til tross - nordmenn gir ikke slipp på julens sydenferie. Juleavgangen fra Bodø til Gran Canaria 20. desember er smekkfull. Men det finnes plasser for den som kan reise tidlig i desember og være borte i to uker. Det melder Norges ledende reisearrangør, Star Tour.

- Juleavgangen har vært full lenge. De første kundene ringer allerede i januar for å sikre seg plasser på de beste avgangene, sier Marianne Skindlo hos VIA Ferieverden i Bodø. I følge Skindlo er det stadig flere som vil bytte bort peiskos og ribbe med palmer og tapas.
- Interessen for å reise bort i jula ser ut til å øke fra år til år. Og de som allerede har prøvd seg på en jul uten snø og juletre reiser gjerne sydover året etter også, fortsetter Skindlo.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige julereiser fra Bodø
13/12 Gran Canaria, to uker, fra kr 6198,-

Førjulsreiser fra Bodø
29/11 Gran Canaria, to uker, fra kr 3998,-

Julens fem på topp - landsbasis
1. Gran Canaria
2. Tenerife