Damene til Maldivene med Jens - gutta til London med Siv

Norske kvinner har stemt. Jens er det mest populære turfølget i ferien, mens Siv får være med som reiseleder. På spa-ferie tar de gjerne med seg Kristin Halvorsen, mens Dagfinn kan passe taxfreeposen. Det viser en webundersøkelse Norges ledende feriearrangør, Star Tour har utført denne uken.

I en uhøytidelig spørreundersøkelse på Star Tours nettsider har 1157 norske kvinner og menn svart på flere spørsmål – alt fra hvilken partileder de tror holder av solstoler rundt bassenget til hvem de foretrekker som reiseleder og som reisefølge på en storbyferie til London. Pikenes Jens Og blant den kvinnelige delen av befolkningen er valgeresultatet klart. Over en tredjedel vil ha med seg Jens som reisefølge. Bare drøyt to prosent kunne tenke seg å dra sammen med Dagfinn Høybråten. Heller ikke Liv-Signe Navarsete (4%) eller nyslanke Lars Sponheim (5%) er populære reisefølger. Blant den mannlige delen av befolkningen sier halvparten at de foretrekker Siv som reisefølge, mens bare et fåtall ville hatt med seg Dagfinn (2%) og Erna Solberg (6%). Naboen i flysete betyr mye for starten på ferien, og også her er Jens førstevalget for kvinnene (36%). På andre plass kommer Siv (25%) og på tredje Kristin Halvorsen (16%). Minst populære sidemenn for kvinnene er Dagfinn Høybråten (3%) og Lars Sponheim (5%). Blant menn er Siv Jensen (47%) den definitivt mest populære sidemannen på flyet. Et stykke bak kommer Jens (20%) og Kristin (10%). Med Jens og Siv til tropene Hvis norske kvinner skal velge politisk reisefølge til et tropisk paradis som Maldivene er Jens den største favoritten (46%). Blant gutta er Siv et definitivt førstevalg (61%), med Kristin Halvorsen på en andre plass (13%). Hvis vi snakker storby er også Frp-sjefen en sikker vinner. Både kvinner og menn har Siv som sin reisefølgefavoritt til London (40% og 45%). Også på spa-ferie er Siv populær, både hos kvinner og menn. Her mener dessuten nesten like mange av kvinnene at Kristin Halvorsen hadde vært hyggelig å ha med seg. Sponheim får et oppsving når vi snakker om vandreturer med TEMA-reiser. 18% av mennene ville hatt med seg Lars på tur, men Siv (33%) og Jens (22%) er likevel mer aktuelle. Blant kvinnene er sporty-Jens førstevalget (39%), fulgt av Siv (19%) og Lars (11%). Dagfinn til å stole på Når vi trenger hjelp til å passe taxfreeposen er Dagfinn Høybråten det mest populære valget, i følge undersøkelsen. En av fire sier de ville overlatt ansvaret til Krf-sjefen, og neste like mange ville latt Siv og Jens passe varene sine. De færreste hadde overlatt ansvaret til Lars Sponheim (3%) og Liv-Signe Navarsete (5%). Siv først ved bassenget Frp-formannen er den man tenker seg er tidlig ute om morgenen for å holde av solseng med håndkleet sitt. Nærmere fire av ti tror Siv Jensen er først ved bassenget for å sikre seg en solseng. Et godt stykke bak følger Dagfinn Høybråten, mens færrest ser for seg Høyres Erna Solberg (7%) legge igjen håndkleet på en solseng tidlig om morgenen. Siv og Jens smører best Siv og Jens er også førstevalget når ryggen skal smøres inn med solkrem. Flere enn tre av ti ville bedt Jensen og Stoltenberg om hjelp, og hele seks av ti menn ville bedt Siv om smørehjelp. Minst populære smørere er Dagfinn (4%) og Lars (5%). Stabekk 13. september 2009 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503 FAKTA FRA UNDERSØKELSEN Gjennomført på startour.no siste uke 1157 respondenter 58% av respondentene var kvinner Hvilken partileder ville du helst reist på pakketur med? Kvinner - Jens (35%), Siv (25%) og Kristin (16%) Menn – Siv (49%), Jens (19%) og Kristin (10%) Hvilken partileder ville du helst hatt i flysetet ved siden av deg? Kvinner – Jens (36%), Siv (25%) og Kristin (16%) Menn – Siv (47%), Jens (20%) og Kristin (10%) Hvilken partileder ville du bedt om å smøre deg på ryggen? Kvinner – Jens (51%), Siv (14%) og Kristin (10%) Menn – Siv (60%), Kristin (13%) og Liv-Signe (11%) Hvilken partileder ville du best om å passe taxfreeposen din mens du gikk på toalettet? Kvinner - Jens (28%), Dagfinn (25%) og Siv (15%) Menn – Siv (36%), Dagfinn (27%) og Jens (14%) Hvilken partileder tror du er først ved bassenget for å holde av solsenger med håndkledet sitt? Kvinner – Siv (40%), Kristin (13% og Dagfinn (13%) Menn – Siv (32%), Dagfinn (16%) og Kristin (13%) Hvilken partileder hadde du foretrukket som reiseleder? Kvinner – Siv (28%), Jens (26%) og Kristin (18%) Menn – Siv (34%), Jens (23%) og Lars (14%) Hvilken partileder ville du hatt med deg på en storbyferie til London? Kvinner - Siv (39%) Menn – Siv (45%) Hvilken partileder ville du hatt med deg på togtur med Blue Train i Europa? Kvinner - Jens (31%) Menn – Siv (40%) Hvilken partileder ville du hatt med deg på cruise? Kvinner - Jens (37%) Menn – Siv (55%) Hvilken partileder ville du hatt med deg på en vandrertur med TEMA-reiser? Kvinner - Jens (39%) Menn – Siv (33%) Hvilken politiker ville du hatt med deg på en tropisk drømmeferie til Maldivene? Kvinner - Jens (46%) Menn – Siv (61%) LOKALE VARIASJONER: Hvilken partileder ville du helst reist på pakketur med? Bergen: Siv (28%), Jens (27%), Erna (16%) Trondheim: Siv (39%), Jens (29%), Kristin (11%) Oslo: Siv (34%), Jens (32%), Kristin (15%) Stavanger: Siv (46%), Jens (22%), Kristin (13%) Hvilken partileder ville du helst hatt i flysetet ved siden av deg? Bergen: Siv (26%), Jens (26%), Erna (12%) Trondheim: Siv (38%), Jens (30%), Kristin (11%) Oslo: Siv (34%), Jens (33%), Kristin (14%) Stavanger: Siv (46%), Jens (23%), Kristin (13%) Hvilken partileder ville du bedt om å smøre deg på ryggen? Bergen: Siv (29%), Jens (28%), Kristin (16%) Trondheim: Siv (36%), Jens (35%), Kristin (11%) Oslo: Jens (34%), Siv (32%), Kristin (12%) Stavanger: Siv (41%), Jens (28%), Kristin (11%) Hvilken partileder ville du best om å passe taxfreeposen din mens du gikk på toalettet? Bergen: Dagfinn (31%), Jens (20%), Siv 19%) Trondheim: Siv (29%), Dagfinn (28%), Jens (22%) Oslo: Jens (25%), Dagfinn (23), Siv (22%) Stavanger: Siv (30%), Dagfinn (28%), Jens 18%) Hvilken partileder tror du er først ved bassenget for å holde av solsenger med håndkledet sitt? Bergen: Siv (32%), Kristin (17%), Dagfinn (15%), Trondheim: Siv (41%), Kristin (13%), Liv-Signe (12%) Oslo: Siv (38%), Dagfinn (15%), Kristin (12%) Stavanger: Siv (35%), Dagfinn (19%), Liv-Signe (12%) Hvilken partileder hadde du foretrukket som reiseleder? Bergen: Siv (28%), Jens (25%), Erna (12%) Trondheim: Siv (34%) Jens (25%), Kristin (16%) Oslo: Siv (30%), Jens (26%), Kristin (15%) Stavanger: Siv (38%), Jens (16%), Lars (14%)