Dobbelt så mange på togferie

Stadig flere velger tog på ferie. I løpet av det neste året planlegger nærmere 80 000 nordmenn en togferie til utlandet, noe som er en fordobling fra året før. Det viser en undersøkelse gjennomført for Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

Det er analyseselskapet YouGov som har gjennomført den landsrepresentative undersøkelsen for reisearrangøren, og resultatet overrasker ikke kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.
- Tallene viser at den positive trenden fortsetter. Flere nordmenn vil bruke toget i fremtiden. Ser vi på hva som skjer i Europa innen hurtigtog, så skal vi ikke se bort fra at vi som reisearrangør i fremtiden bokstavelig talt kan flytte store delere av vår trafikk ned på bakken, mener hun.

Hun får medhold av Wenche Berger, som er InterRail-ansvarlig i NSB.
- De siste par årene har vi hatt en svært positiv utvikling på salget av Inter-Rail billetter. Antall norske Interrailere har økt med 125 prosent på to år. Miljøhensyn blir en stadig viktigere for oss mennesker, derfor ser toget ut til å få en ny renessanse, sier Berger. Hun er svært godt fornøyd med at Star Tour og NSB samarbeider om å sende nordmenn på tur sørover i Europa med tog.

Fem på topp sommeren 2009
1. Gardasjøen, Italia
2. Grado, Italia
3. Slovenia