Ferien styrker forholdet

Åtte av ti trøndere planlegger en romantisk utenlandsferie i løpet av det neste året og Maldivene står øverst på ønskelisten. Ferien styrker forholdet og gjør oss mer romantiske. Det viser en undersøkelse Star Tour har gjennomført.

- Sol og varme er det aller viktigste når trønderne planlegger en romantisk ferie. Det ultimate reisemålet er Maldivene med Hellas på en solid andre plass, forteller kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Ferie er parterapi

Omtrent alle (97,67%) de spurte trønderne mener at en ferie med partneren styrker forholdet og i overkant av nitti prosent røper at de blir mer romantiske når de er på reise sammen.
- Mange opplever litt mer flørt og kos når vi legger igjen hverdagsbekymringer hjemme og nyter livet på ferie. Mest amorøse er tromsøværingene, etterfulgt av sørlendingene og rogalendingene, sier Petersson.

Voksenhotell skreddersydd for to
Undersøkelsen reisearrangøren har gjennomført viser at at hele syv av ti av de som planlegger en romantisk ferie oppgir at det er viktig at hotellet holder høy standard. Petersson bekrefter funnene og melder om at Star Tour merker økt etterspørsel etter romantiske Blue Couples-hoteller.
- Dette er hoteller som er designet for par som ønsker god kvalitet på bosted, mat og drikke. Her er det Bamseklubb- og badeballfritt og alt er lagt til rette for romantikk.

Seks av tii (62,21%) av de spurte trønderne oppgir i undersøkelsen at de planlegger en romantisk ferie i løpet av det neste året.

Fra undersøkelsen:
Har du vært på en romantisk ferie i løpet av de tre siste årene?
Oslo/Gardermoen: Ja 64,61% Nei 35,39%
Sandefjord/Torp: Ja 68,75% Nei 31,25%
Kristiansand/Kjevik: Ja 66,67% Nei 33,33%
Stavanger/Sola: Ja 55,17% Nei 44,83%
Bergen/Flesland: Ja 59,15% Nei 40,85%
Trondheim/Værnes: Ja 62,57% Nei 37,43%
Bodø lufthavn: Ja 56,67% Nei 43,33%
Tromsø Langnes: Ja 54,55% Nei 45,45%
Moss/Rygge: Ja 68,29% Nei 31,71%
Alta lufthavn: Ja 54,55% Nei 45,45%

Synes du en utenlandsferie sammen med partneren styrker forholdet deres?
Oslo/Gardermoen: Ja 97,15% Nei 2,85%
Sandefjord/Torp: Ja 96,88% Nei 3,13%
Kristiansand/Kjevik: Ja 100% Nei 0%
Stavanger/Sola: Ja 97,7% Nei 2,3%
Bergen/Flesland: Ja 97,18% Nei 2,87%
Trondheim/Værnes: Ja 97,66% Nei 2,34%
Bodø lufthavn: Ja 98,33% Nei 1,67%
Tromsø Langnes: Ja 95,45% Nei 4,55%
Moss/Rygge: Ja 95,93% Nei 4,07%
Alta lufthavn: Ja 100% Nei 0%

Blir du mer romantisk når du er på utenlandsferie?
Oslo/Gardermoen: Ja 92,87% Nei 7,13%
Sandefjord/Torp: Ja 90,63% Nei 9,38%
Kristiansand/Kjevik: Ja 96,3% Nei 3,7%
Stavanger/Sola: Ja 93,1% Nei 6,9%
Bergen/Flesland: Ja 91,55% Nei 8,45%
Trondheim/Værnes: Ja 91,23% Nei 8,77%
Bodø lufthavn: Ja 91,67% Nei 8,33%
Tromsø Langnes: Ja 100% Nei 0%
Moss/Rygge: Ja 91,87% Nei 8,13%
Alta lufthavn: Ja 90,91% Nei 9,09%

Fakta om undersøkelsen:
Gjennomført på startour.no i januar 2013.
1239 respondenter på landsbasis

Bilder kan lastes ned her

og her.

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.