Finanskrisen påvirker ikke julesalget

Juleavgangen fra Evenes til Gran Canaria 20. desember er smekkfull. Vil du sydover før jul finnes det noen få, ledige seter tidlig i desember. Det melder Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

- Det er ingenting som tyder på at nordmenn gir slipp på julens sydenferie. Avgangen til Gran Canaria 20. desember har vært full siden i sommer, så vi kan jo ikke si annet enn at julesalget har gått veldig bra, smiler byråleder Hege Simonsen hos VIA Ferieverden i Narvik. I følge Simonsen velger stadig flere velger bort tradisjonell julefeiring til fordel for sol og avslapping i varmere strøk.
- Barnefamiliene reiser ofte før jul, for å få mest mulig ut av juleferien. Andre venter til romjula, for å få julaften hjemme og nyttår under palmene. Felles for de fleste er at de vil ha høyere standard enn ellers på hotell og leiligheter. Noen ønsker også all inclusive, for total avslapning.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige førjulsreiser fra Evenes
29/11 Gran Canaria, to uker fra kr 3968,-
6/12 Gran Canaria, to uker fra kr 4368,-

Ledige romjulsreiser fra Evenes
27/12 Gran Canaria, to uker fra kr 7098,-

Julens fem på topp - landsbasis
1. Gran Canaria
2. Tenerife