Fulle fly i vinterferien

Finanskrisen hindrer ikke solglade nordmenn fra å reise på vinterferie til varmere strøk. Star Tour melder om stappfulle fly fra flyplassene på Østlandet. Dersom du kan reise fra andre deler av landet er der fremdels billetter igjen.

- Vinterferien er alltid en populær reiseuke, krise eller ikke. I år har vi satt opp ekstrafly fra Oslo til Gran Canaria, men alt er utsolgt, sier salgsdirektør Kjersti Hagen Risberg i Star Tour. Hun råder reiselystne etternølere til å kikke på avgangene fra flyplasser i distriktene.
- Det er langt i fra alle som har vinterferie i uke åtte, og det finnes ledige seter fra både Bergen, Stavanger, Trondheim, Evenes og Haugesund, sier hun. På startour.no finnes dessuten oppdaterte lister over ledige plasser, og dersom noen avbestiller vil ledige reiser umiddelbart legges ut for salg på nettet.

Vinterferiens bestselgere er Thailand, Egypt og Kanariøyene, og mange av reisene har vært utsolgt lenge. I følge Hagen Risberg begynner det å bli trangt om plassene i påskeuken også. Så langt er mer enn åtte av ti seter solgt. Dersom du har mulighet til å reise utenom vinter- og påskeferien er det derimot mye lettere å finne ledige plasser.
- Mitt beste tips er å reise i slutten av april eller i mai. Da er prisene langt lavere enn i høysesongen, og det er ofte deilige temperaturer rundt Middelhavet, sier Hagen Risberg.

Fem på topp i vinterferien
Gran Canaria
Tenerife
Lanzarote