Halvparten av vinterreisene borte

Allerede nå er mer enn halvparten av alle vinterens sydenreiser fra Tromsø utsolgt, melder Star Tour.

- Tromsøværingene har vært tidlig ute med å bestille vinterreisene sine i år. Særlig gjelder dette gjengangerne som år etter år vil tilbake til favoritthotellet. Mange er også ute etter å sikre seg sol i juleferien. Nå begynner det å bli fullt, og jeg oppfordrer alle som vil bytte ut julemas med sol og varme om å bestille nå, sier selgerleder Carina Sørensen i Ticket Tromsø. Star Tour flyr ukentlig fra Tromsø til Gran Canaria i vinter, men tromsværingene reiser gjerne til Gardermoen i Oslo og andre flyplasser for å komme sørover om vinteren. Etter Gran Canaria er det Phuket, Lanzarote, Hurghada og Tenerife som er de mest populære reisemålene.
- For dem som vil på langtur, er Thailand blant favorittene, bekrefter Sørensen.

Vintersalget opp 20 prosent
Også på landsbasis opplever Star Tour større etterspørsel etter vinterreiser. Allerede nå er mer enn halvparten av reisene er solgt og feriearrangøren har økt salget med nesten 20 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Foreløpig er det oktober og november som peker seg ut som de mest populære månedene. Her er det snart helt fullt.
- Det er nok flere grunner til den store pågangen. Nordmenn flest har god økonomi og med tanke på den dårlige sommeren vil nok mange ha litt sol og sommer å se frem til når vinteren er på sitt mørkeste, sier administrerende direktør Christian Lunde i Star Tour.
- Vi øker mer enn konkurrentene våre, og årsaken kan nok tilskrives både gode hotell, flytider og fornøyde kunder som kommer tilbake. Vi ser at familiehotellene Blue Village og voksenhotellene Blue Couples trekker mange gjester og TEMA-reisene våre øker stadig i popularitet, fortsetter Star Tour-sjefen.
Det er Gran Canaria som er den store vinneren også på landsbasis. Salget har økt med 23 prosent sammenlignet med i fjor og kanariøya er det stedet fleste nordmenn på pakketur vil tilbringe ferieuker i vinter. Også Mexico-suksessen fra i fjor fortsetter. Salget ligger 12 prosent over fjoråret og Star Tour har solgt i underkant av seks av ti reiser.

I følge beregninger Star Tour har gjort kommer rundt 450 000 nordmenn til å reise på en pakketur i løpet av vinteren.

Fem på topp for tromsværingene
1. Gran Canaria
2. Phuket
3. Lanzarote
4. Hurghada
5. Tenerife

Fem på topp landsbasis
1. Gran Canaria
2. Tenerife
3. Lanzarote
4. Hurghada
5. Phuket

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 20. september 2011

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
Tlf: 928 66 503
elv@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.