I år drar bergenserne til Gran Canaria

Det er stor pågang etter reiser i fellesferien, og seks av ti av sommerens reiser fra Flesland er allerede solgt, melder Star Tour. Bergensernes sommerfavoritter er Gran Canaria og Mallorca, etterfulgt av Kreta og Tyrkia. Beregninger Star Tour har gjort viser at rundt 97 000 vil reise på pakketur fra Flesland i løpet av sommeren.

- Vestlendingene har vært tidlig ute med å bestille sommerferien i år. Etter en lang vinter er det nok mange som vil sikre seg en uke eller to med sol og sommer. Det merker vi godt på etterspørselen etter sommerreiser. I juni er vi snart tomme for turer til Gran Canaria,
sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

I tillegg til Gran Canaria og Mallorca er Kreta et populært reisemål. Mer enn åtte av ti av julireisene til Kreta er allerede er solgt. Hakk i hæl kommer Tyrkia, etterfulgt av Kypros og Rhodos.

- Gran Canaria er og blir bergensernes feriefavoritt og stadig flere oppdager kanariøya på sommeren. Bergenserne har god økonomi og velger i stadig større grad de beste hotellene vi har. Blue Village på Bahia Feliz har vært en slager i mange år, og vi ser også stor etterspørsel etter femstjerners hotell. Disse er det stadig flere av på Gran Canaria, og det er med å gjøre kanariøya til et populært reisemål, sier Petersson.

Også på landsbasis melder feriearrangøren om stor pågang på sommerreiser. Totalt er seks av ti av reisene i sommerhalvåret er solgt. Beregninger Star Tour har gjort viser at 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i sommer.

Sommerens fem på topp fra Bergen:
1. Gran Canaria
2. Mallorca
3. Kreta
4. Antalyakysten, Tyrkia
5. Kypros

Bilder kan lastes ned her.

Stabekk 22. april 2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
elv@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.