Ja, vi elsker ferieromantikk

Tre av fire nordmenn planlegger en romantisk utenlandsferie. Ferien styrker forholdet og gjør oss mer romantiske. Mest amorøse er bodøværingene mens østfoldingen er minst romantiske på ferie. Det viser en undersøkelse fra Star Tour.

- Sol og varme er det aller viktigste når vi planlegger en romantisk ferie. Det ultimate drømmereisemålet er Maldivene med Hellas, Thailand og Mauritius på de neste plassene, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour.
-Undersøkelsen viser dessuten at den mest romantiske ferien er en kombinasjon av sol og opplevelser og at vi kvinner blir mer romantiske en gutta når vi er på ferie, fortsetter hun. Undersøkelsen ble gjennomført på startour.no og Facebook de to første ukene i februar.

En investering i forholdet
Nesten samtlige som har svart mener at en utenlandsferie sammen med kjæresten styrker forholdet, og ni av ti røper at de blir mer romantiske når de er på reise sammen.
- En flott reise sammen kan utvilsomt være en bedre investering for kjærligheten enn en ny sofa. De fleste par vel merket at hverdagsrutiner fort kan gå på bekostning av romantikken, tror Larsen-Vonstett. I følge informasjonssjefen er det en trend at stadig flere pleier forholdet i ferien. Star Tour har merket økt etterspørsel etter romantiske hotell av høy kvalitet de siste årene. Gjerne steder hvor det verken finnes Bamseklubber eller barnefamilier.
- Mer enn åtte av ti spurte sier det er viktig at mat og drikke holder høy kvalitet når de skal på en romantisk ferie, så det er tydelig at vi prioriterer kvalitet når vi skal pleie forholdet.

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN:
58 prosent sier de har vært på en romantisk ferie i løpet av de tre siste årene.
75 prosent planlegger en romantisk ferie i løpet av det neste året.
91 prosent blir mer romantiske når de er på en utenlandsreise
96 prosent mener en utenlandsferie sammen med partneren styrker forholdet
53 prosent mener at den mest romantiske ferien er en reise hvor de kan kombinere opplevelser og badeferie. Deretter følger en klassisk sol- og badeferie (17 prosent) og en spa-ferie (14 prosent).

Det viktigste når man planlegger en romantisk ferie er sol og varmt klima (90 prosent), at mat og drikke holder høy kvalitet (81 prosent) og at det er et stort utvalg av gode restauranter (72 prosent).

De mest romantiske reisemålene er Maldivene (23 prosent), Hellas (12 prosent), Thailand og Mauritius (10 prosent).

På landsdelsnivå så viser undersøkelsen at bodøværingene blir mest romantiske på utenlandsferie (97 prosent) mens østfoldingene er minst amorøse (84 prosent). 100 prosent av sørlendingene som har besvart undersøkelsen sier en utenlandsferie styrker forholdet mens bare 86 prosent i Finnmark sier det samme.

Fakta om undersøkelsen:
Gjennomført på startour.no og Star Tours facebookside
1181 respondenter. 75 prosent var kvinner.

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 13. februar 2011

For mer informasjon om undersøkelsen og lokale tall:
Tlf 928 66 503

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verden største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar og flyselskapet TUIfly Nordic.