Kabinstreiken skaper forsinkelser

Kabinstreiken hos TUIfly Nordic rammer daglig to av Star Tours flygninger fra Gardermoen. Så langt har feriearrangøren klart å finne gode, alternative løsninger, men nå begynner streiken å skape problemer for ferieklare nordmenn.

- Så langt har vi heldigvis klart å erstatte de innstilte TUIfly-avgangene, men i morgen kommer kabinstreiken til å skape store forsinkelser for kundene våre, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen. I går uttalte fagforeningen Parat at de var veldig fornøyd med at Star Tour klarte å finne alternative flyløsninger uten at kundene ble skadelidende. Dette reagerer Kristiansen på.
- Parat er tilsynelatende veldig opptatt av at streiken ikke skal ramme en uskyldig tredjepart, men nå er det likevel det som skjer. Vi har blant annet hatt store problemer med å finne personell som kan gjennomføre flygningen til Samos i morgen, fordi denne turen krever mannskap med spesialkompetanse.
I ettermiddag klarte Star Tour omsider å få tak i et erstatningsfly, men det fører til at avgangen blir 22 timer forsinket.
- Dette rammer også kunder som skulle reist til Kreta med samme flymaskin i morgen ettermiddag. Flyet deres kommer ikke til å ta av fra Gardermoen før mandag ettermiddag. Dermed mister alle nærmere ett døgn av ferien sin, fortsetter Kristiansen.

Den neste utfordringen blir mandagens to flygninger fra Gardermoen til Kreta, men disse avgangene håper Kristiansen skal være erstattet i løpet av søndagen.

FAKTA
TUIfly Nordic er ett av 12 flyselskap feriearrangøren Star Tour benytter i sommerhalvåret, og utgjør 33 % av alle flygningene i denne perioden.
Kabinstreiken hos TUIfly Nordic rammer først og fremst Star Tours avganger fra Gardermoen.

Oslo, 7. juni 2008

TUIfly Nordic, informasjonsansvarlig Jim Hofverberg, +46 739 888 479