Kamp om de beste hotellene

Antall nordmenn som velger fire- og femstjerners hoteller i ferien har eksplodert de siste årene. Stadig flere velger å la ferien foregå på øverste hylle. I følge Star Tour er dette en trend som forsterker seg. Salget av selskapets egne konsepthoteller har økt med 30 prosent sammenlignet med i fjor, og det begynner å bli utplukket i sommer.

- Nordmenn har god råd og velger det beste. Ferien er for mange de viktigste ukene i året og folk er opptatt av å velge hoteller med god kvalitet for den beste ferieopplevelsen. Vi ser at de som vil sikre seg de beste hotellene bestille over et år i forveien. Allerede nå er over halvparten av våre Blue Village-hoteller i juli booket, forteller Star Tours kommunikasjonsdirektør Lena Petersson.

Et konsepthotell er et hotell som er skreddersydd en bestemt målgruppe, som for eksempel Star Tours Blue Village familiehoteller eller Blue Couples som er designet for voksne som reiser uten barn. De siste årene har antallet Star Tour-kunder som velger et konsepthotell økt kraftig. I dag velger rundt halvparten av kundene å bo på reisearrangørens konsepthoteller.

Petersson påpeker at det er som regel hotellene som blir utsolgt, ikke reisemålet, og hun vil ikke råde de mange som ønsker å bo på øverste hylle til å vente for lenge med å bestille sommerferien. Da kan det nemlig være for sent.
- Vi har fremdeles en del sommerreiser igjen, men de beste hotellene forsvinner fort. Blue Village Althea Beach på Kypros er et av våre mest populære familiehoteller, og her er hele 92 prosent av rommene i juli bestilt. Mange har fjorårets dårlige sommer i bakhodet og vil sikre seg en god sommer i år, sier Petersson.
-I fjor steg prisene jo nærmere sommeren man kom. De som bestilte tidlig fikk de beste hotellene og det beste utvalget.

Beregninger Star Tour har gjort viser at 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i sommer. Fire av ti sommerreiser hos Star Tour er allerede solgt, og Mallorca og Kreta mest populært.

Dette er nordmenns hotellfavoritter:
(Tallene er basert på svar fra tidligere Star Tour kunder. Karakter 5 er svært fornøyd, mens 1 en misfornøyd.)

Fem på topp Blue Couples:
1. Thalassa Beach Resort, Agia Marina, Kreta 4,75
2. Atlantica Imperial Resort & Spa, Kolymbia, Rhodos 4,73
3. Atlantica Grand Mediterraneo Resort and Spa, Ermones, Korfu 4,69
4. Premier Le Rêve Hotel & Spa, Hurghadakysten, Egypt 4,66
5. Hotell Marmaris Imperial, Marmaris, Tyrkia 4,60

Fem på topp Blue Village:
1. Atlantica Aegean Park, Kolymbia, Rhodos 4,68
. Pascha Bay, Pascha Bay, Tyrkia 4,62
3. Aquamarine, Hurghada, Egypt 4,51
4. Althea Beach, Fig Tree Bay, Kypros 4,50
5. Doryssa Seaside Resort, Pythagorion, Samos 4,49

Fem på topp reisemål sommeren 2013:
1: Mallorca
2: Kreta
3: Antalyakysten, Tyrkia
4: Rhodos
5: Kypros

Stabekk 27. februar 2013

Bilder kan lastes ned her.

Lena Petersson, kommunikasjons- og markedsdirektør
lena.petersson@startour.no
Tel. +47 922 81 518/67 11 52 05

Kirsti Irgens Ersås, informasjonsrådgiver
kie@startour.no
Tel. +47 476 33 558/67 11 52 15

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.