Kreta er sommerfavoritten

Bergenserne har sikret seg over halvparten av sommerens pakketurer fra Flesland. Kreta er den store vinneren, fulgt av Mallorca og Kypros, melder Star Tour. Beregninger feriearrangøren har gjort viser at rundt 80 000 vil reise på pakketur fra Bergen i løpet av sommeren.

- Når bergenserne skal på pakketur er det Kreta som er førstevalget, sier seniorselger Kristin Wenneberg hos Star Tour i Bergen. I følge Wenneberg er det mange grunner til Kreta har slått an i Bergen.
- Det er en stor, flott øy med mange utfluktsmuligheter og gode hoteller. At den er gresk er heller ingen ulempe, bergenserne er glade i Hellas, fortsetter hun. Rundt halvparten av alle Star Tours Kreta-reiser fra Bergen er solgt for sommeren og hittil er det maiavgangene som har gått raskest unna.
- Nærmere ni av ti maireiser til Kreta er utsolgt, og i skoleferien har vi solgt rundt seks av ti Kretaturer fra Bergen.

Snart utsolgt til Mallorca
Også Mallorca ligger bergensernes hjerte nær. Den spanske ferieøya er på en andre plass over de mest populære reisemålene fra Bergen, og er samtidig stedet med færrest ledige plasser kommende sommer.
- Vi har solgt nesten syv av ti Mallorca-reiser. I mai er det snart utsolgt og i skoleferien er åtte av ti reiser bortbestilt, forklarer Wenneberg. I følge seniorselgeren setter bergenserne pris på kort flytid og godt utvalg av hoteller.
- Det er en stadig økende trend at storfamilien reiser på tur sammen. Det er gjerne bestefar eller bestemor som inviterer med barn og barnebarn, ofte for å feire jubileer. Da faller valget på reisemål hvor det finnes hoteller med store rom og hvor det er mye å finne på for familien.

Tyrkia større enn Hellas
På landsbasis er det Tyrkia som er sommerens store vinner. Beregninger fra Star Tour viser at drøyt 256 000 nordmenn vil reise på pakketur til Tyrkia i løpet av sommersesongen. Det er noen hundre flere enn til Hellas som følger etter på en andreplass.  På tredjeplass kommer Spania hvor Mallorca er det definitivt mest populære reisemålet for pakketurister.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 750 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren. Selskapet har økt med 17 prosent flere sommerreiser enn i fjor og har allerede solgt nærmere seks av ti ferier.

Fem på topp fra Bergen
1. Kreta
2. Mallorca
3. Kypros
4. Alanya
5. Bulgaria

Fem på topp hele landet
1. Kreta
2. Alanya
3. Kypros
4. Rhodos
5. Mallorca

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 24. mars 2010

Tlf: 928 66 503

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.