Kreta er sommerfavoritten

Rogalendingene har sikret seg halvparten av sommerens pakketurer fra Værnes. Kreta er den store vinneren, fulgt av Kypros og Mallorca, melder Star Tour. Beregninger ferieararngøren har gjort viser at rundt 72 000 rogalendinger vil reise på pakketur fra Sola i løpet av sommeren.

- Når rogalendingene skal på pakketur er det Kreta som er førstevalget, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Hun tror det er mange grunner til at den greske øya er så populær.
- Kreta er en stor, flott øy med mange utfluktsmuligheter og gode hoteller. At den er gresk er heller ingen ulempe. Nordmenn er generelt veldig glade i Hellas, fortsetter hun. Hittil har Star Tour solgt halvparten av sommerens Kreta-reiser fra Stavanger og det er avgangene i mai som er mest populære.
- Tre av fire seter er fullsatt og det begynner også å fylle seg opp i skoleferien, sier Larsen-Vonstett.  En annen populær øy er
Kypros. I mai finnes det knapt ledige seter å oppdrive og også i skoleferien nærmer det seg sluttsolgt.
- Kypros er generelt et av våre mest populære reisemål og Stavanger er ikke noe unntak. Her varer sesongen lenge og utvalget av hoteller og opplevelser er stort.

Tyrkia større enn Hellas
På landsbasis er det Tyrkia som er sommerens store vinner. Beregninger fra Star Tour viser at drøyt 256 000 nordmenn vil reise på pakketur til Tyrkia i løpet av sommersesongen. Det er noen hundre flere enn til Hellas som følger etter på en andreplass.  På tredjeplass kommer Spania hvor Mallorca er det definitivt mest populære reisemålet for pakketurister.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 750 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren. Selskapet har økt med 17 prosent flere sommerreiser enn i fjor og har allerede solgt nærmere seks av ti ferier.

Fem på topp fra Stavanger
1. Kreta

2. Kypros
3. Mallorca
4. Antalya
5. Rhodos

Fem på topp hele landet
1. Kreta
2. Alanya
3. Kypros
4. Rhodos
5. Mallorca

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 24. mars 2010

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
Tlf: 928 66 503
elv@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.