Ny TEMA-katalog: ”Tatt av vinden” med TEMA

Det er klart for rekordslipp av TEMA-reiser fra Star Tour med hele 116 reiser til fem kontinenter. Blant de ni nyhetene til Norges største arrangør av opplevelsesreiser finnes rundtur i de amerikanske sørstatene, Chile fra nord til sør og kombinasjonsreiser til blant annet Maldivene og Den dominikanske republikk.

- Stadig flere vil ha i pose og sekk. De drømmer om sol og avslapping på stranden, men ønsker også ny input i form av spennende opplevelser og ny kunnskap. Det kan være alt fra mtlaging og salsadans til egyptologi og historie. I en undersøkelse Visendi gjorde for Star Tour i fjor høst svarte flertallet (28%) at drømmeferien er en reise hvor de kombinerer sol, varme og nye opplevelser, sier informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson.
Dette er bakgunnen for at Star Tours TEMA nå satser på flere kombinasjonsreiser der det er mulig å kombinere en TEMA-opplevelse med en klassisk badeferie. Blant vinterens nyheter finnes det derfor tre rundreiser i India som kan kombineres med en uke på Maldivene, og en reise til Den dominikanske republikk hvor man kan legge til en rolig uke i Bahia de Samaná.

Smaksløkene som kompass
En annen trend er at innslagene av lokal mat og drikke på TEMA-turene vokser. I stadig flere rundreiser inngår både prøvesmaking av nasjonale retter og besøk på lokale vingårder.
- Flere reiser med smaksløkene som kompass. Interessen for lokalt produsert mat og viner øker for hvert år, og for mange er dette en stor og viktig del av reisen, sier Petersson.

”Tatt av vinden”
Den lave dollarkursen har økt etterspørselen etter reiser vestover. Blant nyhetene neste vinter finner vi blant annet en rundreise i de amerikanske sydstatene.
- Mange har besøkt USA, men de færreste har opplevd den ekte ”Tatt av vinden”-følelsen i de idylliske småbyene i sørstatene. På rundturen besøkes blant annet Savannah og Charleston, og det blir også moderne innslag, som et besøk på Kennedy Space Center, fortsetter informasjonssjefen.

Ørken og isbreer
En to-ukers rundreise fra nord til sør i Chile er ytterligere en nyhet hos TEMA neste vinter.
- Kontrastene i Chile er store, fra det frodige kystlandskapet ved Stillehavet til de mektige Andesfjellene med topper på over 6000 moh. Rundreisen vår går gjennom Atacamaørkenen i nord til øya Chiloé i sør, og avsluttes i isbrelandskapet i den chilenske delen av Patagonia.

Vinterens TEMA-katalog er den 38. i rekken. Reisene kan bestilles fra og med torsdag 22. mai, og de finnes også presentert på www.tema.startour.no

Bilder til fritt bruk. Klikk på linken og oppdater nettleseren ved å trykke på F5: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000179

ALLE VINTERENS NYHETER:

- De amerikanske sørstatene – med Charleston og Savannah: En reise gjennom småbyidyller i Florida, Georgia og South Carolina med tydelige spor fra kolonihistorien. Kan også kombineres med en ukes ferie i Florida.
Pris fra: 17 898,-

- Chile – fra Atacamas ørkener til Torres del Paine i Patagonia: Storslagne naturopplevelser med ørkener, isbreer og kystlandskap.
Pris fra: 36 048,-

- La Hispaniola – Columbus sin øy, Den dominikanske republikk: En reise til tropiske regnskoger, hvite strender og spanskinspirerte byer. Reisen må kombineres med en ukes opphold på Bahia de Samaná. Denne uken er ikke inkludert i prisen.
Pris fra: 15 398,-

- Israel – en reise i tid og rom: Rundreise til historiske plasser som Galilea og Jerusalem med to avsluttende dager i badebyen Natanya.
Pris fra: 11 198,-

- Sinai – med Alexandria og Kairo: En reise i Kleopatras, Alexander den Stores og Moses fotspor med ørkenlandskap, pyramider og storbyer.
Pris fra: 11 998,-

- Marokkos kongelige byer med berberland: Reise i ”Tusen og en natts”-tegn med storslagne Tanger, Herkules grotter og den hellige byen Chefchaouen.
Pris fra: 10 698,-

- Klassiske India og Nepal: En reise fylt med praktfulle palass, templer og vakre landskap.
Pris fra: 23 398,-

- Kerala – Indias lystgård: Kontrastfylt reise med palmkledde strender, grønne fjellandskap og krydderavlinger. I kombinasjon med en ukes opphold på Maldivene.
Pris fra: 19 198,-

- Sør-India – maharajapalasser og viltsafari: Borger og maharajapalasser i kombinasjon med safari og den indiske landsbygda. Kombineres med Maldivene dag 3-8.
Pris fra: 21 198,-

Stabekk 22. mai 2008