Påskefri ga reiserush

Nordmenn har brukt påskedagene til å planlegge årets sommerferie, og i løpet av den siste uken gikk salget av charterreiser til himmels, melder Star Tour. Reisearrangøren solgte 40 prosent flere reiser enn påskeuken i fjor.

- I påsken er familien samlet og har tid til å planlegge neste ferie. Enten de har tilbrakt helligdagene foran hyttepeisen eller hjemme, har mange nordmenn nå bestemt seg for hvor sommerferien skal gå, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Det er juni, juli og augustreiser det ble bestilt mest av i påsken. På salgstoppen lå Rhodos, etterfulgt av Mallorca, Tyrkia og Kreta.

Petersson venter også stor trafikk i ukene framover.
- Nordmenn husker sommerferien i fjor som regnet bort, og er opptatt av å sikre seg sol i god tid.

Totalt er rundt 55 prosent av alle sommerreisene solgt hos Star Tour. Det er nærmere 20 prosent over salget på samme tid i fjor.

I tillegg til sommerreiser, er nordmenn også i gang med å sikre seg neste vinters ferie. Kanariøyene, Thailand, Mexico og nyheten Kapp Verde er da mest populært for de som ønsker å bytte ut snø og kulde med sol og palmer.

Flest påskebookinger:
1 Rhodos
2 Mallorca
3 Antalya, Tyrkia
4 Kreta
5 Kypros

Stabekk 10. april 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no
Tel. +47 922 81 518/67 11 52 05

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no
Tel. +47 476 33 558/67 11 52 15

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.