Reisevenn som redder liv

Når du kjøper den lille, fargerike perledukken Little Traveller skaper du håp og redder liv blant hiv- og aidssyke i Sør-Afrika. For et par tiere kan du nå også kjøpe den lille reisevennen hos Star Tour. I samarbeid med importøren Isandi håper feriearrangøren å sende mange dukker ut i verden.

- Jeg falt pladask for prosjektet da Kjersti Lie Holtar i Isandi fortalte meg om prosjektet, og at de trengte en partner. Hva er vel mer naturlig enn at du får kjøpt disse dukkene hos Star Tour som har 150 000 reiseglade besøkende på nettsidene hver uke? spør en engasjert informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson.

- Disse dukkene snakker til det beste i oss. Prosjektet Little Traveller er 100 prosent inspirerende. I hver lille perle og hvert sting ligger håp, muligheter og engasjement. I dag er mange opptatt av å gi noe tilbake, det er såkalt payback time, og dette er disse dukkene på mange måter et symbol på.

Støtter aidsarbeid

Star Tour støtter prosjektet i samarbeide med den norske importøren Isandi, som jobber med etisk handel. Hele overskuddet fra dukkesalget går direkte til Hillcrest Aids Center Trust utenfor Durban i Sør-Afrika, hvor dukkene blir laget. Aidssenteret tilbyr hiv-testing, rådgivning, matutdeling og ulike inntektsbringende tiltak, blant annet produksjon av perledukker. I dag er over seks hundre kvinner engasjert ved senteret, og hundre av dem arbeider med Little Traveller.

Et verdig liv

- Gjennom arbeidet får deltagerne styrket både selvfølelse og håp. Inntekten gir folk muligheten til å forsørge familien sin selv. Little Traveller bidrar til en positiv endring i livene til menn og kvinner som rammes av hiv og aids. Faktisk kan hiv-smitten bety starten på noe nytt og positivt for mange, forteller Kjersti Lie Holtar, daglig leder i Isandi. Gjennom å lage Little Traveller får de involverte mer enn bare mat på bordet. De får utdanning, strøm, innlagt vann og kanskje en TV.

- Jeg synes det er flott at prosjektet går ut over det å overleve. Det handler om å få et verdig liv og å kunne komme seg videre, fortsetter hun.

Engasjert reisearrangør

I Norge er Little Traveller-prosjektet bare noen måneder gammelt. Lie Holtar er veldig fornøyd med å ha fått med seg Star Tour, som første reisearrangør, på laget.

- Star Tour er en engasjert aktør. De er opptatt av å gi kundene sine gode reiseopplevelser, samtidig som de er opptatt av miljø og bærekraftig turisme. Nå håper jeg mange vil kjøpe med seg en liten maskot til reisen sin, eller gi bort en dukke til noen som skal ut på tur. Jeg håper også at andre reiseararngører vil være med på Little Traveller-prosjektet.

Reisevenn jorden rundt

Little Traveller har spredd seg over hele verden. Sammen med dukken får du et lite pass, slik at du kan skrive ned hvor reisevennen din har vært. På nettsiden www.littletravellers.net har eiere fra alle verdenshjørner lagt ut bilder av dukkene sine. Her kan du se Little Traveller besøke alt fra Argentina og Peru til Hong Kong og Kambodsja.

Poppis hos Jens og Ingrid

Det finnes flere lignende prosjekter i Sør-Afrika, og Star Tour kommer i samarbeid med Isandi også til å selge tøydukkene Schwe-Schwe Poppis fra Soweto. Pengene går til til Zola dagsenter som daglig sørger for at mer enn 18 000 barn i Soweto får mat på bordet. Dette er samme type dukke som statsministerfruen Ingrid Schulerud frontet da hun og mannen var gjester hos Anne Grosvold i NRK før sommerferien.

- Jeg håper alle vil ha en liten reisevenn, og at de også tar med seg en storesøster eller to som kan pynte opp hjemme. Kjøp en, kjøp to – kjøp 100! oppfordrer Lena Petersson.

FAKTA

Området rundt Hillcrest aids Center har blant de høyeste forekomstene av hiv i verden
Hvert år blir over 500 000 mennesker i Sør-Afrika smittet av hiv
Mer enn 40 prosent av alle voksne i Sør-Afrika er uten jobb