Romjulsdrøm om sydentur

- Så fort ribba er spist og gavene er åpnet begynner vi å tenke på ferie. Selv på julaften ble det bestilt nærmere 100 reiser. Det er gjerne når vi har fri og slapper av at vi tar oss tid til å planlegge å tenke på vår neste ferie, sier Jørn Kristiansen, daglig leder i Star Tour.

Mange vil ha Thai-jul
I romjulen lanserte feriearrangøren neste vinters Thailandreiser med markedets beste benplass, og responsen lot ikke vente på seg.
- To av tre seter på juleflyet til Phuket 19. desember er allerede opptatt, og mange sørget også for å sikre seg og familien en eksotisk ferietur i vinterferien, fortsetter Kristiansen.
Med tilgang til internett ligger bestillingen bare et tastetrykk unna, og i uke 52 ble 65 prosent av alle bestillinger gjort på startour.no
- Det er faktisk ti prosent mer enn i fjor, og 25 prosent mer enn det vi vanligvis har av nettbestillinger.

En feriemilliard
De fleste bruker likevel julen og internett til å drømme om lysere og varmere steder, og bestiller først drømmereisen når juletreet er kastet ut og pynten pakket bort.
- Januar er høysesong for reisebransjen, og Star Tour alene regner med å selge rundt 55 000 reiser i løpet av årets første måned. Det er 15 000 flere enn i fjor.
I følge beregninger feriearrangøren har gjort kommer Ola og Kari totalt til å bestille reiser for rundt 975 millioner kroner i løpet av januar. Eller sagt på en annen måte – 4800 solgte turer per dag.

Sommerferien
- I tillegg til Thailandferier er det sommersalget som tar av i januar. Det startet allerede i august, men da var det først og fremst barnefamiliene som var aktive for å få plasser på de populære Blue Village og Blue Star-hotellene. I januar kommer resten av det norske folk på banen.

Mest bestilt i romjulen
1. Sommeren 2008 (55 %)
2. Inneværende vintersesong (30 %)
3. Thailand neste vinter (15 %)