Skattepengene flyr sydover

I løpet av de neste dagene får 2,3 millioner nordmenn tilbakebetalt rekordhøye 25 milliarder kroner på skatten. I følge en undersøkelse Star Tour har gjort skal hver sjette skattebetaler bruke pengene på en utenlandsferie.

- Det betyr at 2,3 millioner av oss i gjennomsnitt får utbetalt drøyt 10 000 kroner hver de kommende dagene. Tidligere år har vi sett at etterspørselen etter reiser øker med 20-30 prosent når ferie- og skattepengene kommer, så vi forventer fullt trykk de neste dagene, sier adm. dir i Star Tour, Christian Lunde. I følge Star Tours undersøkelse er det dobbelt så mange som prioriterer utenlandsferie foran sparing. Langt færre vil bruke pengene på å nedbetale lån og pusse opp hjemme. - Oslofolk er de som i størst grad sier de skal bruke skattepengene på utenlandsreiser, mens rogalendinger, nordlendinger og tromsøværingene er de mest spareinteresserte, forklarer kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Hun foteller videre at de fleste skattepengene blir brukt på en reise til Hellas, Spania og Tyrkia. Dette bruker vi skattepengene til: 1. Reise på ferie til utlandet 55 % 2. Spare 28 % 3. Pusse opp 17 % 4. Betale ned på lån 17 % 5. Kjøpe klær 10 % 6. Feste med familie og venner 3 % 7. Møbler 7 % 8. Elektronisk utstyr (PC, tv etc) 5 % 9. Sports- og fritidsutstyr 3 % 10. Ny bil 2 % Hvor kan du reise for skattepengene? Pris per pers, en uke, avreise Oslo Du får 2000 kroner tilbake – ta sjansen! 25/6 – Kreta, uspes fra kr 1998 26/6 – Kypros, uspes fra kr 1998 27/6 – Mallorca, kun fly fra kr 1598 Du får 3000 kroner tilbake – større utvalg 27/6 – Alanya, SSS+ hotell, fra kr 2998 29/6 – Kypros, uspes fra kr 2798 7/7 – Bulgaria, uspes fra kr 2998 Du får 5000 kroner tilbake – gode valgmuligheter 3/7 – Mallorca, SSS hotell, fra kr 4098 7/7 – Gran Canaria, Blue Village SSSS, fra kr 4898 Du får 10 000 kroner tilbake – luksusferie 22/7 – Thailand, Phuket, Cape Sienna SSSS, fra kr 11 748 Stabekk 24. juni 2009 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503