Smekkfulle fly i vinterferien

Vinterferien står for tur og Star Tour kan henge opp et skilt med ”dessverre utsolgt” på døren. Dårlig sommer og vinterferie i samme uke gir rekordfulle fly for bransjen. Rundt 28 000 nordmenn drar på pakketur i vinterferieuken viser beregninger fra Star Tour. Norges ledende feriearrangør har en vekst i antall vinterreiser på 13 prosent, og har solgt hele 95 prosent av alle vinterens turer.

- Det er rush etter vinterreiser. Vi kunne for eksempel solgt vinterferien flere ganger. Flyene er stappfulle, og etternølere må nok basere seg på avbestillinger eller rutefly om de vil av gårde i uke åtte, forteller Star Tours informasjonssjef Lena Petersson.

Kanariøyene sammen med Thailand er vinterferiens bestselgere. Andre populære reisemål er Egypt, Kapp Verde og Venezuela – hvor en rekordlav dollar gir mye for pengene.

Prisras i mai

Det er også trangt om plassen i påsken. Star Tour har solgt 98 prosent av alle påsketurene. Kan man reise utenom påske- og vinterferien er det mer ledig kan Lena Petersson fortelle. - For de som er ute etter en rimeligere ferie er mitt beste tips å reise i mai. Da får du en pakketur på et tre-stjerners hotell for bare et par tusenlapper, forteller Petersson.

Stabekk, 7. februar, 2008