Sommersalget rett til værs

Dårlige badetemperaturer og regn sist sommer har satt fart i Ola og Karis reiselyst. Star Tour melder om en økning i salget av sommerreiser på 25 prosent sist uke. Ifølge beregninger fra reisearrangøren, vil nesten 90 000 nordmenn bestille sommerens charterreise i løpet av årets seks første uker. Mest solsugne er nordlendingene med en økning på over 50 prosent i bestillingene.

- Det er fullt trykk på telefonen og nettet om dagen. Det er tydelig at mange nå sikrer seg en uke eller to med sol til sommeren, forteller salgssjef Tonje Fossum i Star Tour. – Vinneren så langt er Bulgaria – hit har vi snart solgt halvparten av reisene. Ellers holder Kreta, Tyrkia og Kypros stand som nordmenns favoritter avslutter Fossum. Totalt vil rundt 600 000 nordmenn reise på en charterreise til sommeren. Av disse vil rundt 235 000 reise til Hellas, 120 000 til Spania, 70 000 til Tyrkia, 45 000 til Kypros og 25 000 til Bulgaria viser beregninger fra Star Tour. 10 på topp – hva selger best (i parentes 2004) 1. Bulgaria (4) 2. Kreta (3) 3. Samos (1) 4. Tyrkia (2) 5. Sardinia (17) 6. Portugal (10) 7. Costa Dorada, Barcelonas sydkyst (nytt reisemål) 8. Korfu (ikke blant 10 på topp i 2004) 9. Kypros (5) 10. Mallorca (12) Sikrer seg neste vinter 1500 Star Tour kunder har allerede nå bestilt ferien neste vinter. De mest populære reisemålene er Kanariøyene, Brasil og Thailand. - Star Tours nye vinterkatalog kommer først i april - men tradisjonen tro er mange tidlig ute - spesielt i vinterferien, forteller Tonje Fossum, salgssjef i Star Tour. Stabekk 26. januar, 2005 For ytterligere informasjon og bilder kontakt: Salgssjef Tonje Fossum 67 11 51 00 928 99729