Stappfulle påskefly

Mens trekkfuglene flyr nordover, rømmer nordmenn sydover. Hos Norges ledende feriearrangør, Star Tour er det ikke en eneste påsketur igjen å oppdrive.

- Reiselysten har økt i takt med snøfallet. Mange synes tydeligvis at nok er nok, og drømmer om å bytte ut snømåking med sol og sommer, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller at selskapet daglig avviser snøsyke kunder som foretrekker påskasol, badedrakt og palmesus fremfor Kvikk Lunsj i hytteveggen.

- I år har vi ekstra stor pågang fra kunder som drømmer om å åpne påskeeggene sine i varmere strøk. Tradisjonen tro tikket de aller første påskebestillingene inn allerede i januar i fjor, og påskeuken har allerede vært utsolgt en stund. Trøsten får være at de som ikke har fått plass kan reise billig i mai, fortsetter Petersson.

Det er fremdeles Kanariøyene med Gran Canaria i spissen som er det mest populære reisemålet i påskedagene. Mange nordmenn blir det også å finne både på Tenerife, Lanzarote, Thailand og på Kypros. I følge beregninger Star Tour har gjort, kommer ca 27 000 nordmenn til å feire påsken i varmere strøk.

Bilder kan lastes ned her:

Fem på topp i påsken 2009
1. Gran Canaria