Star Tour og NSB på skinner: 10 000 togreiser neste sommer

Star Tour lanserer hele 11 nye togreiser neste sommer. Blant nyhetene er de italienske innsjøene Como, Maggiore og Garda, en egen wellness og SPA-reise i Italia, Bamseklubb i Kroatia og leie av sportsbiler fra Slow Drive. Med 24 togreiser til ti land er Star Tour nå Europas ledende reisearrangør av togreiser.

Star Tours togsatsing skjer i samarbeid med NSB, og totalt øker feriearrangøren antall reiser med 20 prosent neste sommer.
- Dette har vært et lite eventyr, sier en entusiastisk Lena Petersson i Star Tour.
- Helt siden den ville ideen om å lage togpakker ble unnfanget i mai i fjor har det bare gått oppover. Vi startet med noen hundre reiser i 2007, og neste sommer har vi 10 000 reiser i programmet. Dette er ikke minst takket være våre gode samarbeidspartnere, sier informasjonssjefen. NSB har vært med fra starten av, og roser Star Tour for initiativet. Selskapet håper flere aktører vil satse på togreiser fremover.
- Tog er i tiden. Det er en miljøvennlig, behagelig og opplevelsesrik måte å reise
på. Star Tour og NSB har bokstavlig talt et samarbeid på skinner, som vi er glade for at videreutvikles fra år til år, sier informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Fornøyde togpassasjerer
I følge Petersson er tilbakemeldingene fra kunder som har tøffet nedover i Europa meget positive.
- Det eneste vi fikk klager på i sommer var at det ble varmt om natten under hetebølgen. Og så drømmer selvfølgelig mange om å bli tatt i mot med hvite duker og spisevogn a la den gamle Bergensbanen allerede når de går om bord på Oslo S.
Toget har favnet bredt. I sommer var hele 15 prosent av alle kundene barn under 18 år.
- Vi har hatt alle typer kunder med på togreisene våre, og det er tydelig at også barnefamiliene ønsker seg noe mer enn en ordinær pakketur. Derfor er Bamse og Blue Star i Ulag også en av neste års nyheter.

På italienske veier med silkeskjerf og Triumph Spitfire
En annen nyhet er Star Tours samarbeid med italiensk Slow Drive. Når du går av toget i Italia står det en italiensk sportsbil og venter på deg. Skinnhansker og silkeskjerf ligger naturligvis i førersetet.
- Dette må være den ultimate reisen, ler Petersson.
- Hva er vel lekrere enn å ta toget nedover kontinentet for å så cruise videre på italienske småveier i en Triumh Spitfire? Dette er helt klart noe som må være midt i blinken for livsnytere som har rundet de 50 eller unge, romantiske par som lengter etter et alternativ til en gresk øyferie.
Andre italienske nyheter er blant annet togreiser til de italienske innsjøene, byen Piran i Slovenia og den lille badebyen Caorle ikke langt fra Venezia.

Sør-Afrikas svar på Orientekspressen
Den store togdrømmen for mange er en reise med Orientekspressen. Star Tour har funnet frem til den afrikanske varianten av den klassiske togreisen, og fra neste sommer er Rovos Rail på plass under vignetten TEMA-Train hos feriearrangøren. I tillegg til Sør-Afrika har TEMA også tre andre togreiser på programmet neste sommer.

Totalt presenterer Star Tour 24 ulike reiser neste sommer. 11 er nyheter.
Pris eks. Garda fra kroner 4998,- for 10 dager med tog og hotell.

Bilder kan lastes ned her:
TEMA-Train

Stabekk 18. november 2008

For mer informasjon:
Informasjonssjef Lena Petersson, tlf 922 81518
Informasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503
Informasjonssjef NSB Åge-Christoffer Lundeby, tlf 91 65 34 49

Togreiser sommeren 2009

Gardasjøen, til byene Malcesine, Garda og Bardolino
De italienske badebyene Grado og Caorle – nyhet!
Piran, Slovenia – nyhet!
Portoroz, Slovenia
Umag, Kroatia – med Blue Star og Bamseklubb - nyhet!
Bad Gastein

Togcruise i fire land – elvecruise og tog

Blue Train spesial: Italienske innsjøer – Maggiore – Como og Garda – nyhet!
Blue Train spesial: Venezia, Wellness og Verona – nyhet!
Blue Train spesial: Milano & 5 Terre – nyhet!
Blue Train spesial: Shopping, ravioli og opera – Milano, Bologna og Verona

Blue Drive: Slow drive i Piemonte, Lombardia og Liguria - nyhet!!
Blue Drive: Slow drive Istria og Italia - nyhet!
Slow Drive – sportsbiler, silkeskjerf og skinnhansker! – nyhet!
First stop Verona - nyhet!

TEMA “Gardasjøen og Venezia” – nyhet!
TEMA “Fra Cape Town til Victoriafallene med tog” – nyhet!
TEMA “Champagne og Alsace”
TEMA “Sentraleuropeisk panorama til Berlin, Dresden, Slovakia og Praha”
TEMA “I Marie Antoinettes fotspor”