Sterk krone gir økt reiselyst

Mens norsk reiseliv melder om tap av utenlandske turister kan charteroperatørene glede seg over nok en rekordsommer. Med en sterk krone velger mange utenlandsferie i sommer.

Hele 2,4 millioner nordmenn planlegger å legge sommerferien til utlandet i år. Det viser en undersøkelse analyseselskapet Visendi har gjort for Star Tour.
- Kronen er sterk og dollaren er rekordlav. Vi ser blant annet en klar dreining mot land i vest, sier Jørn Kristiansen, daglig leder i Star Tour.

Star Tour-sjefen mener nordmenn er blitt langt mer bevisst på hvor de får mest for pengene.
- I år er Tyrkia den store vinneren. Hvis du sammenligner pris og kvalitet er det her du får mest valuta for feriebudsjettet Vi merker dessuten en betydelig vekst i trafikken østover, til Thailand. Dette er et annet dollarland hvor nordmenn også får mye for kronene, påpeker Kristiansen.

Sommerens ti på topp (Star Tour)
1. Kreta
2. Kypros