Sydenflyene i juli snart fulle

Om to uker er det skolefri og ferie. I følge Star Tour begynner det å bli trangt ombord i fellesferien. Fra Stavanger er fire av fem julireiser solgt, og feriearrangøren regner med fullt trykk fremover.

- Nå vil vi ha sol og sommer! Satt på spissen så vet vi at for hver millimeter regn som faller øker prisene per reise med en hundrelapp, sier selgerleder Hege Liadal hos Star Tour i Stavanger. Allerede nå er flere reisemål fra Stavanger snart utsolgt.
- Vi har solgt fire av fem julireiser, og på avgangene til Kypros er det bare enkelte strøplasser igjen. Det gjelder også reisene til Tyrkia og Rhodos, sier Liadal. Flest ledige plasser finnes til Bulgaria og Mallorca.
- Hvis du er på jakt etter et sydenkupp bør du bestille turen din fra Haugesund. Her er det fremdeles en del ledig i fellesferien, og du kan få turer til helt ned i 300 kroner dagen, lokker Hege Liadal.

Vil ha sol og opplevelser
Varmebølgen man har opplevd over store deler av landet de siste ukene ser heller ikke ut til å legge noen demper på reiselysten.
- Mye vil ha mer, også når det gjelder vær. Dessuten viser alle tilbakemeldinger at Kari og Ola i større grad enn tidligere reiser for opplevelsens skyld. Vi vil ut av landet for å spise ekte, italiensk pizza, handle hos grekeren på hjørnet og sykle i Toscana, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen.

Hellas mest pop – Tyrkia øker mest
Beregninger Star Tour har gjort viser at rundt 750 000 nordmenn kommer til til å reise sydover på pakketur i sommer. Hellas er førstevalget. Rundt 300 000 nordmenn har gresk ferie i sommer. Tyrkia øker mest, med hele 23 prosent. Mer enn 150 000 nordmenn kommer til å tilbringe sommerferien på tyrkiske strender og 110 000 av oss vil spise paella og tapas i Spania i sommer, de aller fleste på Mallorca. Hit reiser hele 90 000 på ferie.

Bilder kan lastes ned her:
(Når du har klikket på linken må du trykke F5 for å oppdatere nettleseren din)

Pakketurens fem på topp (de største arrangørene)
1. Hellas 286 000
2. Tyrkia 154 000