Sydenflyene snart fulle i juli

Det er to uker igjen til skoleferien, og det begynner å bli trangt om plassen på ferieflyene, melder feriearrangøren Star Tour. I juli er nærmere fire av fem reiser fra Flesland i Bergen utsolgt.

- Nå har alle fått smaken på sol og sommer. Med væromslag og nedbør vil etterspørselen etter sommerreiser stige. Satt på spissen så vet vi at for hver millimeter regn som faller øker prisene per reise med en hundrelapp, sier selgerleder Katarina Heden hos Star Tour i Bergen. Allerede nå er flere reisemål fra Flesland i Bergen snart utsolgt.
- Det gjelder blant annet turer til Rhodos og Portugal. Flest ledige plasser finnes til Bulgaria, Gran Canaria og Mallorca.

Vil ha sol og opplevelser
Varmebølgen vi har opplevd over store deler av landet de siste ukene ser ikke ut til å legge noen demper på reiselysten.
- Mye vil ha mer, også når det gjelder vær. Dessuten viser alle tilbakemeldinger at Kari og Ola i større grad enn tidligere reiser for opplevelsens skyld. Vi vil ut av landet for å spise ekte, italiensk pizza, handle hos grekeren på hjørnet og sykle i Toscana, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen.

Hellas mest pop – Tyrkia øker mest
Beregninger Star Tour har gjort viser at rundt 750 000 nordmenn kommer til til å reise sydover på pakketur i sommer. Hellas er førstevalget. Rundt 300 000 nordmenn har gresk ferie i sommer. Tyrkia øker mest, med hele 23 prosent. Mer enn 150 000 nordmenn kommer til å tilbringe sommerferien på tyrkiske strender og 110 000 av oss vil spise paella og tapas i Spania i sommer, de aller fleste på Mallorca. Hit reiser hele 90 000 på ferie.

Bilder kan lastes ned her:
(Når du har klikket på linken må du trykke F5 for å oppdatere nettleseren din)

Pakketurens fem på topp (de største arrangørene)
1. Hellas 286 000
2. Tyrkia 154 000