Tre av fire bergensere på utenlandsferie

Finanskrisen har ikke lagt noen demper på bergensernes reiselyst. Tre av fire planlegger en feriereise til utlandet det kommende året, og av disse skal syv av ti reise til sommeren. Det viser en stor reiseundersøkelse som er gjennomført av YouGov for Star Tour.

Det betyr at bergenserne er like reiseklare som landsgjennomsnittet. På landsbasis er det 75 prosent, eller tre millioner nordmenn, som planlegger å reise utenlands det kommende året. Over to millioner (69 %) skal reise utenlands til sommeren. Også her representerer bergenserne landsgjennomsnittet (68 %).

Rentepenger til ferie
Undersøkelsen viser også at hver fjerde bergenser bruker pengene de får til overs etter rentekuttene på ferie. Bare nedbetaling av lån, sparing og oppussing prioriteres høyere.
- Tallene underbygger både det vi og andre eksperter har sett tidligere, nemlig at vi verner om feriene våre. Feriebudsjettet er blitt noe av det siste som kuttes når privatøkonomien blir strammere, sier salgsleder Katarina Heden hos Star Tour i Bergen.

Hellas på førsteplass
Mens landsgjennomsnittet foretrekker Danmark, er det Hellas som er sommerfavoritten på Vestlandet. En av fire bergensere skal feriere på en gresk strand til sommeren, mens 19 prosent har Danmark som sitt andrevalg. Deretter følger Sverige og Storbritannia.

Pris er viktigst
I likhet med landsgjennomsnittet er det prisen som er viktigst når bergenserne planlegger utenlandsferie. Dessuten teller sol og varme, gjerne kombinert med opplevelser mye. Drømmeferien er også en ferie hvor de kan kombinere varmt klima med nye opplevelser. Ferie til eksotiske reisemål drømmer de også om.

Årets reisetrender
- Trendene i år er at vi reiser kortere og vil kutte storbyferiene. I år dropper vi en storbyhelg eller to, og vi kommer også til å se en nedgang i reiser til de mest eksotiske reisemålene. Thailand kommer uansett til å klare seg bra, ikke minst takket være miksen av god kvalitet og lave priser. Dette bekrefter også undersøkelsen. Nå er det back to basic, sier Lena Petersson, kommunikasjonsdirektør i Star Tour. Hun mener at i strammere, økonomiske tider vender vi tilbake til det trygge, solide og forutsigbare som hytta på fjellet sydenturen til Mallorca og kjøttkaker til søndagsmiddag.
- Vi ser en helt annen nøkternhet i reisemønsteret. Nå er det litt ”ut” med luksusreiser og glamorøse cruise. Det er pakketurer til Middelhavet, sol og varme til fornuftige priser som er ”in”, mener kommunikasjonsdirektøren.

Om undersøkelsen:
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov i februar 2009
1049 respondenter i alderen 16-64 år

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 18. mars 2009

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518
Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503
Salgsleder Katarina Hedén, Star Tour Bergen, tlf 924 25 293

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN:

Hvor planlegger vi å reise sommeren 2009 - landsbasis?
Danmark 23 %
Hellas 20 %
Sverige 18 %
Spania 14 %
Italia 13 %

Hvor planlegger vi å reise sommeren 2009 – bergensere?
Hellas 23 %
Danmark 19 %
Sverige 12 %
Storbritannia 11 %
Italia 10 %

Hvordan vil du bruke pengene du har fått ekstra etter rentereduksjonene den siste tiden – landsbasis?
Nedbetaling av lån 49 %
Spare 39 %
Pusse opp hjemme 25 %
Dra på utenlandsferie 23 %
Kjøpe bil 7 %
Kjøpe møbler 6 %
Dra på innenlandsferie 4 %
Kjøpe klær 3 %
Vet ikke/uaktuelt 16 %

Hvordan vil du bruke pengene du har fått ekstra etter rentereduksjonene den siste tiden – bergensere?
Nedbetaling av lån 45 %
Sparing 43 %
Pusse opp hjemme 28 %
Utenlandsferie 23 %
Innenlandsferie 6 %

Drømmeferien - landsbasis
Sol og varme kombinert med aktiviteter 25 %
Eksotiske reisemål som for eksempel Thailand 18 %
En avslappende klassisk sol og badeferie 10 %
En cruiseferie til Karibia eller Middelhavet 10 %
En storbyferie med shopping og kultur 8 %

Drømmeferien – bergensere
Sol og varme kombinert med opplevelser 24 %
Ferie til eksotiske reisemål 16 %
En avslappende klassisk sol- og badeferie 11 %
Aktiv ferie 7 %
Storbyferie 7 %
Cruisferie 7 %

Dette er viktigst når vi velger utenlandsferie (flere valg mulige) - landsbasis:
Pris på reisen 31 %
Sol og varme 27 %
Kombinere sol/varme og opplevelser 27 %
Oppleve nye land og steder 25 %
At reisemålet/landet er trygt 23 %

Dette er viktigst når vi velger utenlandsferie (flere valg mulige) – bergensere:
Pris 34 %
Oppleve nye land og steder 27 %
Sol og varme 26 %
Kombinasjon sol og varme med opplevelser 24 %
Interessant lokal kultur 23 %
At reisemålet er trygt 23 %

Planlegger du en ferietur til utlandet neste år - landsbasis?
Ja 75 %
Nei 12%
Vet ikke 13 %

Planlegger du en ferietur til utlandet neste år – bergensere?
Ja 74 %
Nei 14 %
Vet ikke 13 %

Planlegger du en ferietur til sommeren - landsbasis?
Ja 69 %
Nei 14 %
Vet ikke 17 %

Planlegger du en ferietur til sommeren - bergensere?
Ja 68 %
Nei 16 %