Tre av fire nordmenn drømmer om snøfri jul

Tre av fire nordmenn drømmer om å feire jul langt hjemmefra under en palme, og tyve prosent har gjort drømmen til virkelighet de siste tre årene. Trønderne er ivrigst på å slippe snø og kulde i jula, bergenserne pakker med seg mest julemat og rogalendingene tar med seg flest gaver. Det viser den årlige juleundersøkelsen til Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

- Stadig flere av oss fristes av en snø- og stressfri jul i varmere strøk. Sammenlignet med i fjor så svarte 50 prosent flere av de spurte bekreftende på at de drømte om å feire jul utenlands, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour, og forteller at Kanariøyene er julereisemål nummer en, mens Thailand seiler opp som et stadig mer populært og eksotisk julealternativ. I følge selskapets undersøkelse sier en av fire at de kan tenke seg å tilbringe juleferien på en kanariøy, mens nærmere 20 prosent drømmer om å feire julen i Thailand.
I følge reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i HSH så påvirker ikke finanskrisen tradisjonen med juleferie i utlandet.
- Nei, den gjør nok ikke det, og jeg tror ikke reisemønstret vil endre seg neste jul heller. Det er selvfølgelig mulig at reiseaktiviteten vil gå noen prosent ned, men det er like stor mulighet for at vi kommer til å reise noe mer. Til tross for finansiell uro ser vi at hovedferien til folk står rimelig støtt. Motivene for å reise er såpass sterke og tilbudene såpass gode at det skal mye til for at man dropper ferien. For mange er det dessuten blitt en tradisjon å reise sydover, og denne vil man nok ikke gi så lett slipp på, mener Forsdahl.

Drømmer om lys og varme
Det er først og fremst sol, lys og varme som lokker oss bort fra gamlelandet i julehøytiden. 75 prosent svarer at dette er blant de viktigste grunnene til å reise bort. Deretter følger ønsket om å komme bort fra julestresset og å lade batteriene.
- I dag har mange både dine, mine og våre barn, og jula blir lett en eneste stor kabal av ulike selskap og arrangementer. Kunder forteller ofte at de reiser bort nettopp for å slippe alt ståket rundt feiringen, sier Lena Petersson.

Gaver og pynt i kofferten
Når vi pakker feriekofferten sørger vi også for å pakke med oss en smak av juletradisjon, i form av gaver og julepynt blant solkrem og badetøy.
- Sammenlignet med i fjor er det faktisk flere som forteller at de pakker ned gaver, pynt og julemat. Hver fjerde koffert innholder julegaver, mens mer enn hver tiende innholder norsk julemat, opplyser kommunikasjonsdirektøren, og legger til at drøyt halvparten av de spurte forteller at de ikke tok med noen juleeffekter sist de feiret jul i utlendighet. Trenden er også at vi blir mindre og mindre julete for hvert år. For to år siden oppga en av ti at de ikke markerte julaften når de var utenlands. I år er det dobbelt så mange som sier de ikke gjør noe spesielt på julaften. I tillegg sier rundt halvparten at de spiser lokal mat på restaurant på julaften.
- Det tyder nok på at vi lar jul være jul når vi først kommer oss ut av landet, men at vi for samvittighetens skyld har med en liten juleforsikring i kofferten, tror hun.

Totalt vil rundt 35 000 nordmenn reise på pakketur i julen.

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN:

> 20 prosent har feiret jul utenlands i løpet av de siste tre årene.
> 72 prosent kan tenke seg å reise utenlands i julen.

Drømmer om jul i utlandet
Trøndere 82 %
Tromsøværinger 77 %
Østlendinger 73 %
Rogalendingene 63 %
Bergenserne 61 %

Hit vil vi reise i julen
Kanariøyene 24 %
Thailand 17 %
Spania 15 %

Viktigste årsaker til at vi vil reise utenlands i julen
(Her var det mulig å krysse av for flere alternativ)
Ønske om sol og varme 74 %
Komme bort fra julestress 40 %
Lade batteriene 26 %

> Østlendinger – ønske om sol og varme (40 %), komme bort fra julestress (20 %) og lade batteriene (13 %)
> Rogalendingene – ønske om sol og varme (34 %), komme bort fra julestress (11 %) og lade batteriene (11 %)
> Bergenserne – ønske om sol og varme (33 %), komme bort fra julestress (20 %) og gjøre noe nytt (12 %)
> Trøndere – ønske om sol og varme (34 %), komme bort fra julestress (28 %) og lade batteriene (13 %)
> Tromsøværinger – ønske om sol og varme (29 %), lade batteriene (24 %) og komme bort fra julestress (16 %)

Slik feirer vi julaften i utlandet
Spiser julemat på restaurant med lokal mat og drikke 45 %
Feirer ikke i det hele tatt 18 %
Laget norsk julemat i leiligheten 10 %
Var sammen med andre nordmenn på restaurant 10 %
Spiste norsk/skandinavisk julemat på restaurant 8 %
Annet 9 %

> Flest fra Østlandsområdet som feiret med lokal mat (52 %), færrest fra Stavanger (28 %)
> Flest fra Stavanger (24 %) og Trondheim (20 %) som spiste norsk julemat på restaurant. Færrest fra Bergen, Skien (begge 0 %) og Østlandet (5 %)
> Flest bergensere som laget norsk julemat i leiligheten (23 %). Færrest fra Trondheim (0 %).
> Flest tromsøværinger som var sammen med andre nordmenn på restaurant (29 %). Færrest fra Oslo (6 %).
> Blant dem som ikke feiret jul i det hele tatt er det flest trøndere (20 %), mens bare 8 % av rogalendingene sier at de ikke feiret jul.

Dette har vi med oss i julekofferten
Julegaver 23 % (opp fra 12 % i fjor)
Stearinlys 17 % (opp fra 5 % i fjor)
Norsk julemat 13 % (opp fra 5 % i fjor)
Julepynt 9 % (opp fra 3,5 % i fjor)
Julemusikk 7 % (opp fra 6 % i fjor)
Tar ikke med seg noe 55 prosent

> Østlendingene pakker aller helst med seg julegaver (16 %), stearinlys (13 %) og julepynt (8 %).
> Rogalendingene pakker med seg julegaver (24 %), norsk julemat (21 %) og julegløgg/kaker (6 %)
> Bergenserne har med seg norsk julemat (20 %), julegaver(11 %) og julemusikk (9 %)
> Trønderne pakker med seg julegaver og stearinlys (begge 19 %), og ikke noe annet. 54 % har ikke med noe.
> Tromsøværingene har med julegaver (17 %), stearinlys (13 %) og norsk julemat og gløgg og kake (9 %).

Om undersøkelsen:
Gjennomført på startour.no den siste uken i november. 1365 personer svarte på undersøkelsen. 60 prosent kvinner, 40 prosent menn.

Stabekk 11. desember 2008

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518