Trondheim: Finanskrisen påvirker ikke julesalget

Finanskrisen til tross - nordmenn gir ikke slipp på julens sydenferie. Star Tour melder om fulle fly i julen, og spesielt er det to-ukers turene som har gått unna. I følge Norges ledende feriearrangør reiser trønderne som aldri før. To måneder før jul er mer enn halvparten av alle julavgangene utsolgt.

- Julesalget fra Trondheim går veldig bra, og de aller fleste har valgt å være borte i to uker, sier selgerleder Siri Røst hos Star Tour i Trondheim. Hun forteller at det daglig ringer familier som vil reise av gårde i julen.
- Mange forteller at de ikke orker alt julemaset og alle kabalene som skal opp med ulike familieselskaper. De velger å rømme til sol og varme i stedet, fortsetter Røst, og legger til at de fleste er på jakt etter gode hoteller og store leiligheter.
- All inclusive er også populært. Da slipper man å bekymre seg for å bruke mer penger enn det man har råd til.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige julereiser fra Trondheim
14/12 Tenerife, to uker, fra kr 6648,-
20/12 Gran Canaria, en uke fra kr 5348,-
21/12 Tenerife, en uke fra kr 6998,-
24/12 Gran Canaria, en uke fra kr 5498,-

Ledige førjulsreiser fra Trondheim
3/12 Gran Canaria, en uke fra kr 3448,-
3/12 Gran Canaria, to uker fra kr 3698,-
6/12 Gran Canaria, to uker fra kr 4098,-

Julens fem på topp - landsbasis
1. Gran Canaria