Vestfold: Snart tomt for julereiser

Finanskrisen til tross - nordmenn gir ikke slipp på julens sydenferie. Det er spesielt to-ukers reisene som har gått unna, melder Norges ledende feriearrangør Star Tour. To måneder før jul er seks av ti julereiser fra Torp til Lanzarote og Gran Canaria fullsatt.

- Stadig flere er tidlig ut med bestillingene sine, og vi fikk de første julebestillingene allerede i fjor vinter. Dette gjelder spesielt for barnefamilier som vil sikre seg plass på et av våre barnevennlige Blue Village-anlegg, sier selgerleder Tina Mortensen hos Star Tour i Tønsberg. Hun mener det er blitt en trend å reise bort fra julemaset for å feire en rolig jul med sol og varme.
- Vi ser også at det er mange som samler hele storfamilien når de reiser på ferie. Da er det ofte besteforeldrene som betaler for barn og barnebarn, fortsetter Mortensen.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige julereiser fra Torp
19/12 Lanzarote, fra kr 6198,-
19/12 Gran Canaria, fra kr 5948,-

Ledige førjulsreiser fra Torp
12/12 Lanzarote, fra kr 3278,-
12/12 Gran Canaria, fra kr 3248,-

Julens fem på topp - landsbasis
1. Gran Canaria
2. Tenerife