AdBlue tilgjengelig i store deler av Norge

Statoil har i samarbeid med Yara åpnet sin første fyllestasjon for AdBlue på Statoil-stasjonen på Berger i Akershus. I tillegg blir produktet, under varemerket Air-1, tilgjengelig i 10-liters kanner på 15 Statoil-stasjoner i Norge. Stasjonene ligger på knutepunkter for tungtransporten. I løpet av sommeren vil Statoil bygge ytterligere fem AdBlue-stasjoner i Norge. Dermed blir AdBlue tilgjengelig i store deler av Norge.

AdBlue er en løsning for å fjerne utslipp av nitrogenoksid (NOx) fra dieselmotorer ved hjelp av katalysatorteknologi. Her omdannes skadelige utslipp i eksosen til vanndamp og nitrogen, som er naturlige bestanddeler i luften vi omgir oss med. De nye fyllestasjonene etableres på Statoil-stasjoner i Troms, Stavanger-området, Sør-Trøndelag, Østfold og i Oslo. Yara, som er Europas ledende produsent av urea, leverer AdBlue til Statoil-stasjonene. Yara har levert fylleutstyret ved truckanlegget på Statoil Butikk E 6 Berger. Fylleanlegget er merket i Statoils nye design - med Air1 som er Yaras varemerke for AdBlue. - Dette er en merkedag for Statoil. Vi gjør AdBlue tilgjengelig i store deler av Norge. Etterspørselen er økende, og fra høsten av vil alle nye tyngre lastebiler fra de fleste billeverandørene ha behov for AdBlue for å kunne møte nye krav til avgassutslipp, sier direktør for autosegmentet i Statoil, Tom Borgersen. AdBlue reduserer utslippene fra tyngre kjøretøyers dieselmotorer og oppfyller EU-standardene Euro 4 og 5. I oktober 2006 blir nye utslippskrav for tunge kjøretøyer innført. Da blir alle nykonstruerte lastebiler og busser pålagt EU-kravet Euro 4, som blant annet innebærer at utslippet av nitrogenoksider (NOx) i Norge skal reduseres med 30 prosent innen 2010. Euro 4-standarden skal være ferdig implementert høsten 2007, mens Euro 5-standarden gjøres gjeldende i det norske markedet fra oktober 2008. Statoils transportkunder kan også bestille AdBlue levert i 10 liters kanner eller i 1000 liters container. Billedtekster: Fra venstre Tom Borgersen fra Statoil Norge AS, Henrik Krogh fra Statoil Detaljhandel AS og Arne Carlsen fra Yara International markerer åpningen av Statoils første AdBlue-stasjon i Norge. Statoil har åpnet den første AdBlue-stasjonen ved E6 på Berger i Akershus. For ytterligere informasjon, kontakt: Salgsdirektør Tom Borgersen, Statoil Norge AS, mobil +47 907 36751 Markedsdirektør Arne Carlsen, Yara International, mobil +47 905 47 496