• STIHL TIMBERSPORTS/

Norge blir arrangør for verdensmesterskapet i STIHL® TIMBERSPORTS® 2012 - Den internasjonale verdenseliten på Lillehammer i September!

Verdensmesterskapet i STIHL® TIMBERSPORTS® 2012 går av stabelen på Lillehammer. Den 7. og 8. september møtes de beste Timbersportsutøverne fra 23 land i Håkonshall, for å kåre verdensmesteren. Det ventes ca. 8000 tilskuere til det to dager lange, internasjonale arrangementet. Årets første nordiske treningsleir har allerede vært gjennomført, også dette på Lillehammer.

Den norske OL-stadion på Lillehammer forbereder seg på en helt spesiell sportslig begivenhet i september 2012 – for første gang møtes de beste utøverne i STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES i Skandinavia. Fredag 7. og lørdag 8. september går verdensmesterskapet i trefelling av stabelen. Over 100 utøvere fra 23 nasjoner møtes på fredagen i lagkonkurranse og på lørdagen møtes de 12 beste utøverne i verden i de individuelle konkurransene. Arrangøren forventer ca. 8.000 tilskuere til det internasjonale topparrangementet i OL-parken på Lillehammer.

Bjørn Sønsteby, STIHL® TIMBERSPORTS® koordinator Skandinavia, ser fram mot konkurransen.
– Jeg tror eventet kommer til å bli startskuddet for atletisk timbersport i Skandinavia. VM er perfekt å holde på Lillehammer, siden regionen er hjerte for skogsnæringen i Norge – som faktisk er Norges største landsbaserte industri.

Takket være nærheten til Sverige forventes det også fans fra nabolandet til VM. I begge landene, som ikke har vært med i konkurransene mer enn noen år, spiller den Timbersports allerede en stor rolle når det gjelder veksten av skogsnæringen. STIHL® TIMBERSPORTS® finnes allerede på agendaen til visse skogsskoler.

Til verdensmesterskapet STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES 2012 hilser Lillehammer utøvere fra hele Europa, Australia, New Zealand , USA, Canada og til og med et lag fra sørhavsøya Samoa velkommen. De vil konkurrere på OL-stadion fra 1994 i tre øksgrener og tre sagdisipliner. På fjorårets verdensmesterskap i Holland vant New Zealanderen Jason Wynyard tittelen foran utøvere fra Sveits og Tsjekkia. Norge – en kommende nasjon i det internasjonale konkurransefeltet - endte på 13. plass med Ole Ivar Lierhagen, fra Ringsaker, med veldig bra prestasjoner i sag grenene.

Nylig ble det holdt en nordisk treningsleir på Lillehammer der Ole Ivar Lierhagen også var på plass.
- Selvfølgelig er vi stolte over at VM holdes på norsk mark i år, og jeg er overbevist over at arrangementet vil gjøre flere interessert i sporten, som vi allerede ser at vokser.

Seks disipliner begeistrer tilskuerene

STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES består av seks grener, tre med øks og tre med sag. Utøverene skal i tur og orden klare Springboard, Stihl Stock Saw, Standing Block Chop, Single Buck, Underhand Chop og Hot Saw. I sentrum for disse teknisk sett krevende grenene står utøverene og deres redskap, samt narturligvis materialet tre. I grenen Hot Saw jobber utøverene for eksempel med en ekstremt effektsterk, nesten 30 kilos tung og trimmet konkurransemotorsag. Målet er å sage 3 forhåndsoppmålte treskiver fra en trestokk så fort som mulig. Den store utfordringen er å beherske kraften fra den 60 hk sterke motorsagen.

– Under STIHL® TIMBERSPORTS® benyttes økser, hand- og motorsager med ultimat presisjon og dyktighet. Sønsteby beskriver sporten videre som en stor utfordring til og med for profesjonelle som til daglig jobber med motorsag. Sporten lokker ikke bare til seg tusentalls av tilskuere til hver konkurranse, men også millioner av TV-seere verden over på blant annet Eurosport.

Mer informasjon, bilde- og videomateriale finner du på

www.stihl-timbersports.de eller på
mediaportalen http://media.stihl-timbersports.com

STIHL® TIMBERSPORTS® är ett registrerat varumärke för ANDREAS STIHL AG & Co. KG.
Mer informasjon finnes på www.stihl-timbersports.de/marke.

Bjørn Sønsteby, Distriktssjef
Tlf resepsjon: +47 33420505