Storebrand ASA: Storebrand lanserer ny kunde- og markedstilpasset konsernorganisering

- Storebrand gjennomfører nå offensive tiltak for å nå målet om å bli best på sparing til pensjon og tilpasse oss endringer i markedet. I dag offentliggjør jeg en ny konsernorganisering som skal styrke oss i strategigjennomføringen, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

Det er fire overordnede målsetninger med den nye konsernorganiseringen:

• Skille virksomhet i vekst og virksomhet med garantier
  • Styrke kundeorienteringen
  • Etablere nordiske ansvarsområder
  • En enklere organisering med færre overleveringer og et vesentlig lavere kostnadsnivå

Endringene trer i kraft fra 27. juni. Innen 1. november skal ny konsernorganisering på alle organisasjonsnivåer være implementert.

Ny konsernorganisering og to nye ledere

- Gjennom endringene blir tyngdepunktet i konsernledelsen rettet mot virksomhet i vekst og preget av nordiske mandater. På den måten underbygger organisasjonsendringen strategien vår, sier Grefstad.

Den nye konsernledelsen ser slik ut:

Inn i konsernledelsen kommer to nye ledere. Hege Hodnesdal (41) blir leder for Forsikring. Hodnesdal er siviløkonom fra BI og kommer i dag fra stillingen som leder for kundeservice i Forsikring. Hun startet sin karriere som konserntrainee i Storebrand og har hatt ledende stillinger innenfor ulike områder i konsernet. Lenke til CV

Staffan Hansén (47) blir leder for den nye enheten Sparing. Hansén er utdannet innenfor samfunnsøkonomi fra Åbo Akademiet og har gjennomført doktorgradsstudier ved Finnish Doctoral Program in Economics (FDPE) og Handelshögskolan i Stockholm. Han kommer fra stillingen som Verkställande Direktör i SPP Livförsäkring AB. Han har tidligere hatt ulike lederstillinger i og utenfor konsernet. Lenke til CV

- Jeg er glad for å få inn Staffan Hansén og Hege Hodnesdal i konsernledelsen. Dette er dyktige personer som har vist seg som viktige endringsagenter, en egenskap som blir viktig i tiden fremover, sier Grefstad.

Leder for Kapitalforvaltning, Hans Aasnæs, og leder for Forsikring, Gunnar Rogstad, trer ut av konsernledelsen og slutter i Storebrand. Vi takker dem for innsatsen og den verdiskapningen de har vært med å bygge opp i konsernet. Truls Nergaard trer også ut av konsernledelsen, men vil fortsette som leder for banken og rapportere til Staffan Hansén i den nye enheten Sparing.

Konsernledelsen i Storebrand vil fra i dag bestå av følgende områder og ledere:

• Konsernsjef Odd Arild Grefstad.
  • Økonomi og finans og Forretningsstøtte ledes av henholdsvis Lars Aa. Løddesøl og Heidi Skaaret, og får nordiske mandater.
  • Kundeområde Norge og Sverige ledes av henholdsvis Robin Kamark og Sarah McPhee. I tillegg til marked, eCommerce og salg vil disse enhetene også få ansvaret for innovasjon, konsept- og produktutvikling.
  • Sparing ledes av Staffan Hansén og samler bank, fond og kapitalforvaltningsvirksomheten.
  • Forsikring ledes av Hege Hodnesdal og utvides til å ha et nordisk mandat.
  • Garantert pensjon ledes av Geir Holmgren og samler all garantert virksomhet i Norge og Sverige.

Lysaker, 27. juni 2013

Informasjonsdirektør Elin M. Myrmel-Johansen: Mobil 93 48 05 38