Swebus lanserer togveksel i snøværet

Swebus skrur opp tempoet i sin julekampanje i tide til vinterens første store snøvær og trafikkaos. I dag lanserer ekspressbusselskapet en virtuell togveksel der man kan veksle inn togforsinkelser i Swebusrabatter. Og hvis toget er innstilt, blir bussreisen helt gratis.

- Togforsinkelser er selvfølgelig kjedelig for de reisende, men med vår togveksel kan de bli litt morsommere, sier Ingvar Ryggesjö, pressesjef i Swebus. Gjennom togvekselen kan man skaffe seg en tidlig julegave i form av en rabattert eller gratis bussreise. Samtidig blir man kanskje minnet om at det er ekspressbussen man skal velge dersom man vil komme fram i tide til jul.

Gjennom Swebus togveksel kan de reisende veksle inn forsinkede togminutter i rabatter på ekspressbussreiser. Hver minutts togforsinkelse gir 1 prosent rabatt. Er toget innstilt, får man en helt gratis bussreise. Og det er kun én person som kan veksle inn en spesifikk togforsinkelse i rabatter, så det gjelder å være på hugget. Derimot kreves det ikke at man har en billett til det forsinkede/innstilte toget, alle er velkommen til å benytte togvekselen.

- I og med at togvekselen lanseres midt i vinterens første snøvær og trafikkaos, er det gode muligheter til å sette sammen et ordentlig reisebudsjett, sier Ingvar Ryggesjö. Togvekselen viser at vi bare siden midnatt har samlet inn 2 488 forsinkelsesminutter og 104 innstilte tog.

Swebus har så langt i år ikke stilt inn noen ekspressbussturer og har en gjennomsnittlig punktlighet på 98 prosent.

Fakta om Swebus togveksel:

- Togvekselen er aktiv i perioden 6. - 22. desember 2012 på www.swebustagvaxel.se.

- Den som først slår til på et forsinket tog, kan veksle inn antallet forsinkelsesminutter i tilsvarende rabattprosent hos Swebus.

- Innstilte togavganger veksles i en helt gratis Swebus-reise av den som kommer først.

- Alle er velkommen til å bruke togvekselen, også de som ikke har en billett til det forsinkede/innstilte toget.

- Samtlige rabatter gjelder for reiser innenfor Swebus' eget linjenett i perioden 2. januar - 17. mars 2013.

e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se Swebus pressekontor: 46 701-87 12 00

Swebus er Sveriges ledende ekspressbussforetak med flere enn 10 000 avganger per uke. Swebus tilbyr reiser til ca. 150 steder i Sverige samt til København, Oslo og det øvrige Europa. Foretaket tilbyr også flytransfer, eventreiser og chartertrafikk. Hvert år foretas det mer enn to millioner reiser med Swebus. Samtlige av foretakets ekspressbussreiser er merket med Bra miljöval, og om bord i våre egne busser er det gratis Internett. Les mer og kjøp din reise direkte på www.swebus.se.

Swebus inngår i Nobinakonsernet, Nordens største aktør innenfor persontrafikk med buss. Virksomheten omfatter kontraktsbaserte regionale reiser i Sverige, Danmark, Norge og Finland, samt interregionale reiser i egen regi gjennom Swebus. Nobinakonsernet omsetter for drøyt 6 milliarder SEK, kjører 3 500 busser og er med drøyt 260 millioner reiser per år et av Nord-Europas større persontrafikkforetak. Mer informasjon er å finne på www.nobina.com.