Europas mest moderne T-bane mobilnett utvides

(Oslo, 20. august 2014) Høyhastighetsmobilnettet i T-banetunnelene i Oslo utvides med nye strekninger. Fra og med i dag kan 180.000 daglig reisende surfe med høye hastigheter inne i flere av T-banetunnelene.

- Vi har kommet et langt skritt videre for å tilby alle mobilbrukere i Oslo som reiser med T-banen bedre dekning og superrask surfehastighet. Dagens nyåpning representerer en milepæl, og når prosjektet er ferdigstilt i løpet av 2015 vil de om lag 250.000 som hver dag reiser med T-banen oppleve Europas mest moderne mobilnett, sier Hanne Løvstad, direktør i Tele2.

I januar fikk 70.000 daglig reisende med Grorudbanen høyhastighets-dekning i tunellene fra Risløkka til Vestli. Nå er det traseene Storo-Nydalen-Ullevål, Majorstuen-Jernbanetorget og Ellingsrudåsen-Tveita, i tillegg til Volvat-tunnelen, som er utstyrt med høyhastighets mobilnett.

– Jeg er svært tilfreds med at stadig større deler av T-banenettet får 4G-dekning. Spesielt hyggelig er det å kunne tilby det i T-banetunellen mellom Majorstuen og Jernbanetorget. Det er Norges mest trafikkerte tunell med 35 millioner reisende hvert år, sier Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien.

Krevende arbeid

Utbyggingen gjennomføres som et spleiselag mellom Telenor, NetCom og Tele2 i Norge, og kunder av alle de tre teleoperatørene vil oppleve at de nå kan surfe med høye hastigheter inne i tunnelene.

Arbeidet med å bygge høyhastighets dekning på T-banenettet i Oslo er en tidkrevende oppgave, fordi jobben må gjøres i løpet av omkring tre nattetimer mens T-banen er stengt. Det tar derfor tid å komme i mål med utbyggingen, men dekning på enkeltstrekninger vil åpnes fortløpende etter hvert som Telenor er ferdig med utbyggingen.

Mest moderne i Europa

– Til nå har det blitt lagt 26 kilometer med strålecoax, og når arbeidet ferdigstilles neste år vil 46 kilometer med strålecoax være på plass. Det betyr at arbeidet har kommet langt og alle våre kunder, enten det er Tele2, One Call, MyCall eller Network Norway, vil faktisk kunne oppleve hastigheter underveis som er raskere enn det de får mange andre steder i Oslo sentrum, sier teknisk direktør i Tele2s norske virksomheter Geir Løvnes.

Samtidig understreker Løvnes at de reisende vil kunne oppleve at dekningen ikke er helt stabil nå i starten, men at det vil bedre seg etter hvert.

Hanne Løvstad, direktør Tele2, tlf: 967 00 000

Henning Lunde, direktør PR og samfunn, Tele2 i Norge, tlf: 41 44 05 95