Tele2s norske virksomheter slås sammen med NetCom

(Oslo, 7. juli 2014) Tele2 AB har i dag inngått avtale med TeliaSonera AB om salg av Tele2s norske virksomheter. Det sammenslåtte selskapet vil bli en slagkraftig aktør i det norske mobilmarkedet, og garanterer 4G-dekning til 98 prosent av befolkningen innen utgangen av 2016.

- I snart 20 år har Tele2 vært en viktig aktør i markedet for telekommunikasjon i Norge. Vi har utfordret stadig skarpere på pris, produkter og tjenester, og vi har hatt som ambisjon å bygge et landsdekkende tredje nett. Vi har bygd opp en effektiv og ambisiøs salgs- og markedsvirksomhet, sterke forbrukerbrands, 1,2 millioner kunder og et eget nett som dekker over 75 prosent av den norske befolkningen. Det er en utvikling vi er stolte av sier administrerende direktør for Tele2s norske virksomheter Arild Hustad.

Kjøpet av Tele2s norske virksomhet fra NetComs side endrer konkurransesituasjonen i det norske markedet for telekommunikasjon til fordel for forbrukerne og samfunnet. Det nye sammenslåtte selskapet vil bli en slagkraftig aktør i det norske mobilmarkedet. NetCom vil med tilførsel av Tele2s merkevarer, organisasjon og kundebase kunne by Telenor på vesentlig sterkere konkurranse enn hittil.

- Sammenslåingen vil føre til et mer jevnbyrdig styrkeforhold mellom aktørene i mobilbransjen og følgelig forbedre konkurransen. Det er bra for våre kunder, og det er bra for norske mobilkunder og næringslivet. Størrelse er viktig for å utfordre markedsleder på like vilkår. En umiddelbar fordel blir raskere utbygging av 4G i hele landet, som igjen vil stimulere til økt verdiskaping og vekst for det norske samfunnet, avslutter Hustad.

Oppkjøpet forutsetter godkjenning av norske konkurransemyndigheter. Det forventes en avklaring senest innen første kvartal 2015

Det vil bli avholdt pressekonferanse i dag kl 10:00 på DogA, Hausmannsgate 16.

Henning Lunde, direktør PR og samfunn, Tele2 i Norge
Tlf: 41 44 05 95, epost: henning.lunde@tele2.com