TeleComputing selger konsulentselskapet Kentor til europeisk IT-gigant

TeleComputing har inngått en avtale som innebærer at Sopra Steria overtar IT konsulentselskapet Kentor med 330 medarbeidere og virksomheter i Stockholm, Göteborg og St. Petersburg. Kentor har vært et frittstående selskap i TeleComputing konsernet siden 2007. Med dette salget rendyrker og styrker TeleComputing sitt strategiske fokus på kjernevirksomheten.

Vi opplever at dette er en meget positiv løsning for alle parter. Kentor, som er et meget sterkt og velrenommert konsulentselskap, blir en del av et internasjonalt selskap med veldig lik fokus, verdier og forretningsvirksomhet. Og TeleComputing, som er en ledende nordisk aktør innen fleksible og skalerbare hybride skytjenester, kan rendyrke den strategiske utviklingen av sin kjernevirksomhet, sier Terje Mjøs, konsernsjef i TeleComputing.

Kentor tilbyr tjenester innen digital transformasjon, systemintegrasjon, systemutvikling og IT-rådgivning. Selskapet ble grunnlagt i 1983 og har over tid hatt en meget stabil vekst og god lønnsomhet. Kentor har vært et selskap i TeleComputing konsernet siden 2007.

– Det er mange fordeler med denne sammenslåingen, ikke minst får Kentor nå et mye mer naturlig hjem og resursser for å fortsatt øke selskapets markedsandel i Sverige. Som en ekstra bonus får vi tilgang til et internasjonalt marked som er til fordel både for våre kunder og medarbeidere. Jeg opplever at vi har veldig mange fellesnevnere og verdier med Sopra Steria og at vi kompletterer hverandre bra i forretninger og kultur, sier Fredrik Arbman, Adm.dir. i Kentor.

Denne foreslåtte transaksjonen er underlagt de nødvendige offentlige godkjenninger. Hvis godkjent, kan Sopra Steria konsolidere Kentor i regnskapet i 2. halvår 2017.

For mer informasjon, kontakt:

TeleComputing                     Terje Mjøs, CEO                      +47 915 06 570              www.telecomputing.no

Sopra Steria                          Kjell Rusti, CEO Scandinavia +47 908 26 026                www.soprasteria.com/no

Kentor:                                  Fredrik Arbman, VD                +46 70 896 50 60             www.kentor.se

*     *     *

TeleComputing konsernet er en rasktvoksende leverandør av komplette IT-tjenester på det nordiske markedet. TeleComputing hjelper selskaper og organisasjoner skape konkret forretningsverdi ved bruk av IT. Ved å kontinuerlig utvikle bedre og mer brukervennlige skytjenester kan vi tilby våre kunder IT-tjenester som er kostnadseffektive, fleksible og fremtidstilpassede. Konsernet har over 1 000 ansatte på 9 lokasjoner i 4 land og ca. 1 300 foretakskunder i Norden. TeleComputing er sertifisert iht. ISO9001:2008 (kvalitet), ISO 27001 (informasjonssikkerhet) og ISO14001 (miljø). TeleComputing har vært eid av IK Investment Partners siden 2016, www.ikinvest.com.